Betyg idag: 2 200 Besökare idag: 5 654

Originaltitel: Bowling for Columbine
Regissör:Michael Moore
Utgivningsår:2002

Om Bowling for Columbine:

Efter dödsskjutningarna i Columbines High School Undersöker Michael Moore varför USA har världens högsta andel mord begågna med skjutvapen. Han intervjuar unga och gamla, folket på gatan och officiella personer, bl.a. Charlton Heston och Marilyn Manson om vad de tror orsakerna är.

Titel: Elephant

Dokumentär

Kanada, USA, Tyskland

Recension Bowling for Columbine

- billybob sätter betyg 4 och skriver:
Michael Moores Oscarbelönade dokumentär är tankeväckande, provokativ, rolig, skrämmande, smart och oupphörligen intressant som ett samtida porträtt av en skadad nation i kris. Han blandar nyhetsfilmer med intervjuer, fakta med animerade satirinslag och har alltid humor (till bredden fylld med ironi) och humanism i främsta ledet i sin skildring av det vapengalna, våldsbenägna, pengafixerade och dubbelmoraliska...

Recension av Bowling for Columbine - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Dokumentär Top 50, Filmtipsets Topp 250, Norrköping Filmfestival Flimmer 2003, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004
Diskussioner om Bowling for Columbine  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bowling for Columbine (1056 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/9 2016
Intressant, gripande och välgjord dokumentär.
iwjrfbibruf8 (Anmäl)   21/10 2015
En film genomsyrad av vänsterpropaganda och hat mot allt som europén byggt upp.
Noethe (Anmäl)   10/2 2015
Givetvis en viktig film som lyckas ringa in USA:s våldsbesatthet och allmänna idioti. Däremot tycks Moore aldrig komma fram till något vettigt svar på frågan filmen ställer, vilket gör att man lämnas otillfredsställd.
Krille80 (Anmäl)   31/10 2014
En lika ruggigt skrämmande som rolig dokumentär signerat Michael Moore. Här får vi ta del av amerikanernas bisarra besatthet av vapen samt hur media ansvarslöst sprider skräck till vardagsrummet - och bidrar till våldsspiralen. Slutet, när filmaren konfronterar Charlton Heston är något av en alltför mild avrundning på en så stark och tänkvärd film.
Ghostface (Anmäl)   17/6 2014
Dokumentären gräver i den amerikanska vapenkulturen på ett ganska brett sätt. Tittaren blir därför serverad flera olika lager som inte bjuder på ett entydigt svar om händelsen utan snarare visar på en attityd som tillåter dessa skjutningar att ske.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bowling for Columbine