Boy A

Originaltitel: Boy A
Regissör:John Crowley (III)
Utgivningsår:2007

Om Boy A:

När Jack var 10 år inträffade en tragedi som resulterade i att han dömdes till fängelse. 14 år senare släpps Jack fri och börjar kämpa för att klara av ett vuxet liv i frihet. Hans mentor och fadersgestalt blir övervakaren Terry, som hjälper honom genom en mognadsprocess som borde startat för många år sedan. Frågan är bara om Jack, och resten av samhället, verkligen kan lägga det förflutna bakom sig.

Titel: The Woodsman
Originaltitel: Sling Blade
Regissör: Billy Bob Thornton
År: 1996
Sling Blade

Andrew Garfield, Peter Mullan, Siobhan Finneran, Skye Bennett, Jeremy Swift, Shaun Evans, Alfie Owen, Josef Altin, Dudley Brewis, Taylor Doherty, Katie Lyons, James Young (II)

Mark O'Rowe

Drama, Kriminalare, Romantik

Storbritannien
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2009
Diskussioner om Boy A  (0 diskussioner)
Kommentarer om Boy A (201 st)
Rai (Anmäl)   10/11 2017
Gillar den filmen skarpt....
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Dyster och tragisk brittisk berättelse som för mina tankar till det råa dådet då två brittiska skolpojkar mördade en treårig flicka (tidigt 90-tal tror jag det va). Troligt att den här filmproduktionen tar intryck från den händelsen. Det är en stark historia men tyvärr så berättas den veligt och utan nerv. Berättar tekniken är växlingar mellan nutid och tillbakablickar från huvudpersonens uppväxt. Tycker inte om filmens svårfattliga slut. (Att ljud och bild inte är av normal blu-ray toppklass kan nog va av ”konstnärliga själ". Det är ju ingen glamfilm direkt.)
LacombeLucien (Anmäl)   20/4 2014
Intressant.
Canaletes (Anmäl)   3/4 2014
Störde mig enormt på att huvudkaraktären portrerades som efterbliven. Visst, han hade suttit inne i 14 år men ändå. Annars en bra film men tyckte inte den var rörande. Kunde gått in på mer detaljer och sen visat mycket mer vad som hände senare. Bra skådespel. 5.7/10.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Boy A
Se filmen