Betyg idag: 1 015 Besökare idag: 4 303

Originaltitel: Boys Don't Cry
Regissör:Kimberly Peirce
Utgivningsår:1999

Om Boys Don't Cry:

När Brandon Teena kom till Falls City, Nebraska, verkade han vara en främling på väg mot en avundsvärd framtid. Det lilla lantbrukssamhället blev som förtrollat. Nästan alla som mötte den karismatiske nykomlingen drogs till hans oskuldsfulla charm. Men han hade en hemlighet: han var inte den person människor trodde att han var.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: The Brandon Teena Story
Regissör: Susan Muska
År: 1998
The Brandon Teena Story

Hilary Swank, Chloë Sevigny, Peter Sarsgaard, Brendan Sexton III, Alicia Goranson, Alison Folland, Jeanetta Arnette, Matt McGrath, Rob Campbell, Lou Perryman, Stephanie Sechrist, Cheyenne Rushing

Kimberly Peirce, Andy Bienen

Drama, Biografi

Med i listor: 90-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Populärt och billigt
Diskussioner om Boys Don't Cry  (0 diskussioner)
Kommentarer om Boys Don't Cry (414 st)
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
En gripande och mycket skrämmande verklighetsbaserad historia från den sjuka värld vi lever i. Det är smärtsamt att se det här. En eloge måste ges till Hilary Swank som gör ”Teena” helt suveränt även Chloe Sevigny som ”Lana” är mycket bra. Filmen är en ”slow starter”.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/11 2016
En av 90-talets bästa filmer, alla kategorier! Ett väldigt spännande, gripande och välspelat drama!
Dele (Anmäl)   4/2 2016
En ganska konventionellt berättad men stark och obehaglig film med ett viktigt och brett innehåll om bl.a. människosyn, normer, mod, feghet samt vid- och trångsynthet hos människan. Applicerbar inte bara inom detta område.
Valarn (Anmäl)   17/12 2015
Kanske höjer till 4. Hade önskat ett annorlunda berättarspråk. Om det låter för abstrakt så tycker jag att filmen inte var särskilt välgjort i förhållande till manuset.
Gigi1943 (Anmäl)   22/1 2015
Har aldrig gillat Hilary S (sett henne i flera filmer). Måste jag säga varför? Som boxare passade hon superbt, men i de andra??? I den här rullen var hon rent av äcklig, fanns varken stil eller ... (vad var det som folket i staden blev så charmade av?), ja, ingenting. Jag har inga som helst problem med människor som har avvikande läggningar men om jag skulle producerat denna story (som i och för sig är intressant och gripande) så hade jag valt en annan skådespelare för huvudrollen. Så är det bara.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Boys Don't Cry