Dracula - Den blodtörstige

Originaltitel: Nachts, wenn Dracula erwacht
Regissör:Jesus Franco
Utgivningsår:1970

Om Dracula - Den blodtörstige:

Europeisk Dracula-filmatisering med Christopher Lee i huvudrollen. Detta är dock ingen Hammer-film., utan en Harry Allan Towers-produktion, regisserad av Jesus Franco.

Titel: Cuadecuc, Vampir
Regissör: Jens Lien
År: 2003
Genre: Drama, Komedi, Mysterium
Jonny Vang

Christopher Lee, Herbert Lom, Klaus Kinski, Fred Williams, Maria Rohm, Soledad Miranda, Jack Taylor, Paul Muller, Franco Castellani, Emma Cohen, Jeannine Mestre, Colette Giacobine

Carlo Fadda, Jesus Franco, Dietmar Behnke, Augusto Finocchi, Milo G Cuccia, Harry Alan Towers

Skräck

Count Dracula, El conde Drácula, Bram Stoker's Count Dracula, Dracula 71, The Nights of Dracula

Spanien, Västtyskland, Italien, Liechtenstein
Med i listor: Dracula, Vampyrer – filmtipsarnas val
Diskussioner om Dracula - Den blodtörstige  (0 diskussioner)
Kommentarer om Dracula - Den blodtörstige (24 st)
gjoob (Anmäl)   23/6 2016
Ful och långtråkig. Hade förväntat mig mer av en Draculafilmatisering av Franco med Kinski och Lee. Ingen av dem kommer till sin rätt här. Kinskis roll är rätt begränsad och Lee är inte med så mycket.
Lotso (Anmäl)   15/10 2014
I sin helhet är detta en blandad påse med både gott och dåligt. Filmens början är helt klart det bästa. Den tjocka dimman, med den härliga stämningsfulla atmosfären är på topp. Känslan är med hela vägen under slott scenen och avslutas när Jonathan Harker lämnar slottet. Från när London scenerna börjar så går filmen nedför. Den blir något långsammare, som jag ibland uppskattade, och ibland inte. Dialogerna fyller istället en större funktion än att skapa en bra atmosfär som i början, och dialogerna är inte så värst intressanta då man redan känner till historian. Skådespelarna är både och. Christopher Lee är utan tvekan det bästa med hela filmen, Klaus Kinski är likaså bra, men får inget gjort med den talangen han hade som skådespelare är detta en bortkastad roll för honom, och Herbert Lom som Van Helsing förväntade jag mig mer från. Detta är ändå en Dracula rulle som jag rekommenderar för de mer intressanta. Är ni sugna på något mer långsammare och mer inriktat åt novellen under denna tidsperioden och vill ha något som är annorlunda från Hammer Dracula filmerna så är denna värt en titt.
Grillo (Anmäl)   3/5 2014
Tråkig och inte alls likt hammerstämningen som jag hoppats lite på även om jag inte väntat mig det. Tydligen den som ska följa boken bäst och kanske också därför väldigt teatralisk och fylld med märkliga repliker. Man har ju sett den här historien många gånger i olika versioner, men det här var nog den allra tråkigaste. Det finns ett skäl att filmversioner skiljer sig ifrån böckerna. Dessutom var dag som natt-scenerna fruktansvärt dåliga och sämre än Hammers motsvarigheter. Det kanske inte är så smart att visa en klarblå himmel och en släckt fackla när det man filmar ska föreställa natt... Det enda so bad it's good-charmiga filmen hade att erbjuda var de uppstoppade djuren.
fridenpaden (Anmäl)   1/5 2014
Känns som en Hammer-produktion, men bara aningen sämre.
Bumbi78 (Anmäl)   10/4 2014
Skum och lite suggestiv dracula, men inte helt olik hammers stiliga produktioner. Stämningsfullt till bristningsgränsen med bra miljöer och musik. Som synd är får inte Lee så mycket spelrum och det är stundtals på tok för långsamt, men för att vara en Francofilm från 1970 är den helt klart godkänd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Dracula - Den blodtörstige