Brända av solen

Originaltitel: Utomljonnyje solntsem
Regissör:Nikita Michalkov
Utgivningsår:1994

Om Brända av solen:

Året är 1936, sommaren är het och Stalin styr landet med järnhand. På revolutionären Kotovs lantställe är det lugnt och fridfullt, men en dag dyker en främling oväntat upp. Det visar sig att han är Kotovs hustrus ungdomskärlek och gästen sätter känslorna i svallning. Han verkar dock ha andra, betydligt farligare avsikter med sitt besök…

Titel: Exodus
Regissör: Emir Kusturica
År: 1988
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare, Fantasy
Zigenarnas tid

Nikita Michalkov, Oleg Mensjikov, Vladimir Iljin, Jevgenij Mironov, Vjatjeslav Tichonov, Ingeborga Dapkunaite, Nadezjda Michalkova, Andre Umanskij, Svetlana Krjutjkova, Inna Uljanova

Nikita Michalkov, Rustam Ibragimbekov

Drama

Utomlyonnye solntsem, Burnt by the Sun, Soleil trompeur

Ryssland, Frankrike

Recension Brända av solen

- strasser skriver:
En av de absolut bästa filmer jag har sett. Det roliga var att jag gick förbi bion och såg affischen ett tiotal gånger innan jag slank in med en kompis för att se "den där ryska filmen". Jag visste inget om den. Öppningsscenen gör en förundrad och nyfiken - vilka är dessa människor? Vi befinner oss i en lägenhet i Moskva eller St Petersburg. Telefonen ringer ständigt men ingen av lägenhetens två invånare...

Recension av Brända av solen - Läs hela!

Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Brända av solen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brända av solen (153 st)
#54 (Anmäl)   22/7 2018
Mångbottnad.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
martin eden (Anmäl)   23/10 2017
[rek. 4] Underbar och stämningsfull film, med fina karaktärer och härlig miljö. Fotot och regin är verkligen världsklass och filmen är en stor njutning och ett ypperligt exempel på den stora ryska filmkonsten!!! Mycket, mycket bra!! 4+
saggesaliv (Anmäl)   23/12 2014
Vacker och känslosamt ryskt drama med otroligt välskrivet manus och ett lysande skådespel. Känner verkligen inte att det finns så mycket att skriva om denna filmen mer än att den är långsamt vacker, fotografiskt mästerlig och helt enkelt riktigt underbar! Bilderna och historian fäster sig och den kommer förmodligen sitta kvar ett tag. Lysande film, en enkel sjua får det bli. Betyg: 7/10
papabobadiof (Anmäl)   2/11 2014
En väldigt vacker skildring av mänsklig värme och gemenskap, men samtidigt med en tragisk biton av oförlåtligt svek och hämnd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brända av solen