Bravados

Originaltitel: The Bravados
Regissör:Henry King
Utgivningsår:1958

Om Bravados:

Jim Douglass har förföljt fyra banditer som mördat hans fru. Han finner dem i ett fängelse i en småstad där de väntar på hängning. De lyckas dock rymma under den årliga bönen. Douglass deltar i bybornas jakt på förbrytarna och har mer än en anledning att hinna ikapp dem.

Titel: Bandolero
Regissör: John Ford
År: 1956
Genre: Drama, Äventyr, Western
Förföljaren
Titel: För några få dollar mer
Originaltitel: Per qualche dollaro in più
Regissör: Sergio Leone
Regissör: S Craig Zahler
År: 2015
Genre: Drama, Thriller, Äventyr, Western, Skräck
Bone Tomahawk

Henry Silva, Lee Van Cleef, Joan Collins, Gregory Peck, Albert Salmi, Stephen Boyd, Gene Evans, Herbert Rudley, Andrew Duggan, George Voskovec, Joe DeRita, Ken Scott (I), Kathleen Gallant, Barry Coe

Philip Yordan

Drama, Western

Diskussioner om Bravados  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bravados (13 st)
mammene (Anmäl)   20/12 2011
Som sagts tidigare så är det här en western som tar lite oväntade och annorlunda vägar och det blir ett uppvaknande på slutet som jag gillar. Helt enkelt en western i min smak för den hade stil.
Sture Stenhög (Anmäl)   20/12 2011
En mycket bra berättad western som kanske inte helt tar den väg som man har förväntat sig. Jag gillar hur man hela tiden portionerar ut delarna av historien så att vi som publik i lagom tempo får mer och mer klarhet i historien. Jag uppskattar även att man tar sig tid till att etablera karaktärerna innan storyn drar igång på allvar, och man lyckas också ställa några intressanta moraliska frågor framåt slutet. Dessutom är såväl produktionen som skådespeleriet bra, Peck är kanske inte den mest karismatiska skådis man har sett, men han brukar vanligtvis vara bra och här känns han helt rätt i huvudrollen. Roligast är det dock, som vanligt, att se Lee van Cleef. Stark trea
goeran (Anmäl)   8/2 2011
I och för sig en sevärd western; bland skådespelarna förtjänar åtminstone huvudrollsinnehavaren Gregory Peck beröm. Jag är däremot inte alltför imponerad av filmens s k moraliska dilemma; det känns påklistrat och lite söndagsskoleaktigt.
bubblo (Anmäl)   9/4 2010
Påminner lite om "seven men from now", fast jag föredrar den. Ganska spännande film detta, men inget speciellt.
tjobi (Anmäl)   27/8 2009
Efter att ha sett denhär och Gunfighter vågar jag mig på att utnämna Peck-boxen till årets mest prisvärda tillägg i min filmsamling... Peck och också produktionen i övrigt är mycket bra och känns fräschare än 1958. Spännande, snygg och ganska mångbottnad med sitt moraliska dilemma på slutet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bravados