Braveheart

Originaltitel: Braveheart
Regissör:Mel Gibson
Utgivningsår:1995

Om Braveheart:

1200-talets Skottland. Som ung tvingas William Wallace lämna sitt hemland Skottland efter att hans far blivit dödad och följa med sin farbror Argyle. När han flera år senare återvänder till sitt hemland har den grymme, brittiske kungen Edward Longhshanks styrt Skottland med järnhand. Efter att William Wallaces kvinna mördas av brittiska undersåtar leder han sina landsmän i revolt mot den brittiske kungen som styr över Skottland för att göra landet fritt.

Titel: Gladiator
Regissör: Michael Mann
År: 1992
Genre: Action, Romantik, Äventyr, Western, Krig
Den siste mohikanen

Mel Gibson, Sophie Marceau, Brendan Gleeson, Patrick McGoohan, James Cosmo, Tommy Flanagan, David O'Hara, Angus MacFadyen, James Robinson, Sean Lawlor, Sandy Nelson, Peter Hanly, Jeanne Marine, Brian Cox, Alun Armstrong, Catherine McCormack, Peter Mullan

Randall Wallace

Drama, Action, Krig, Biografi

Recension Braveheart

- rhide sätter betyg 5 och skriver:
Braveheart är en film om mycket stark personlighet och om mycket stark tro. Tro på andra människor, tro på ideal, tro på förändring. I likhet med filmen V för Vendetta eller spelen Max Payne visar denna film prov på människans förmåga att uträtta stordåd endast med hjälp av aldrig svikande tro på sin idé, sitt syfte. Williams otroliga karaktär i symbios med fantastisk filmatisering, underskön natur, påkostade scener och mycket bra skådespeleri gör denna film till ett rent mästerverk.

Recension av Braveheart - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Action Top 50, Biografi Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars
Diskussioner om Braveheart  (0 diskussioner)
Kommentarer om Braveheart (1354 st)
Pi-R (Anmäl)   7/12 2018
Det är främst de rent produktionsmöäsiga, ljud, foto osv, som räddar en skakig trea från att trilla ner till ett ännu lägre betyg. Och det är främst manuset, inklusive dialogen, som är filmens stora problem. Testosteronet sprutar värre än blodet, och Mel Gibsons skottske Jesus uppvisar en närmast total avsaknad av nyanser (återigen så handlar det om manuset – Gibsons skådespeleri skäms inte för sig). Att filmen dessutom stoppar in så mkt skottskhet som bara är möjligt utan att övergå i faktisk parodi gör det ännu värre (jag satt nästan och hoppades lite på att nån skulle råka nämna att de ätit haggis till middag, bara för att). Skådespelarmässigt är det dock bra – inte minst Patrick McGoohan som kung Edvard gör riktigt bra ifrån sig.
Rai (Anmäl)   4/1 2018
Kan hålla med om att den är överskattad, men bra? Absolut inte!
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Bra men överskattad
Sarakin76 (Anmäl)   22/7 2017
En av de beste filmene jeg sett noensinne. Tror folk er misunnelige på Gibson for hans talent som skuespiller og regissør.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Här vare mängder av 1200-talsvåld. Skallar klyvs, ben och armar huggs, blodet flyter. Mel Gibson både regisserar och innehar den stora hjälte huvudrollen. (egotrippad ?).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Braveheart