Betyg idag: 1 694 Besökare idag: 7 060

Originaltitel: Braveheart
Regissör:Mel Gibson
Utgivningsår:1995

Om Braveheart:

1200-talets Skottland. Som ung tvingas William Wallace lämna sitt hemland Skottland efter att hans far blivit dödad och följa med sin farbror Argyle. När han flera år senare återvänder till sitt hemland har den grymme, brittiske kungen Edward Longhshanks styrt Skottland med järnhand. Efter att William Wallaces kvinna mördas av brittiska undersåtar leder han sina landsmän i revolt mot den brittiske kungen som styr över Skottland för att göra landet fritt.

Titel: Gladiator
Regissör: Michael Caton-Jones
År: 1995
Genre: Drama, Action, Romantik, Krig
Rob Roy

Mel Gibson, Sophie Marceau, Brendan Gleeson, Patrick McGoohan, James Cosmo, Tommy Flanagan, David O'Hara, Angus MacFadyen, James Robinson, Sean Lawlor, Sandy Nelson, Peter Hanly, Jeanne Marine, Brian Cox, Alun Armstrong, Catherine McCormack, Peter Mullan

Randall Wallace

Drama, Action, Krig, Biografi

Recension Braveheart

- apmannen sätter betyg 1 och skriver:
Att manuset innehåller kaviteter, grottor och motorvägsstora hål likt dom i huvudet på en gammal thinnersniffande punkare från Göteborg är inget jag reagerar över då detta trots allt är en film i genren ”grotesk epik”. Det som däremot oroar, och som tydligt framträder om man extrapolerar allt det som är märkligt, sjukt och löjeväckande med Braveheart, är själva Mel Gibson, regi, huvudrollsinnehavare...

Recension av Braveheart - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Action Top 50, Biografi Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars
Diskussioner om Braveheart  (0 diskussioner)
Kommentarer om Braveheart (1353 st)
Rai (Anmäl)   02:26 4/1
Kan hålla med om att den är överskattad, men bra? Absolut inte!
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Bra men överskattad
Sarakin76 (Anmäl)   22/7 2017
En av de beste filmene jeg sett noensinne. Tror folk er misunnelige på Gibson for hans talent som skuespiller og regissør.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Här vare mängder av 1200-talsvåld. Skallar klyvs, ben och armar huggs, blodet flyter. Mel Gibson både regisserar och innehar den stora hjälte huvudrollen. (egotrippad ?).
dudson (Anmäl)   20/8 2016
Storslagen film med härliga strids scener samt underbart passande musik.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Braveheart