Betyg idag: 2 200 Besökare idag: 5 654

Originaltitel: Braveheart
Regissör:Mel Gibson
Utgivningsår:1995

Om Braveheart:

1200-talets Skottland. Som ung tvingas William Wallace lämna sitt hemland Skottland efter att hans far blivit dödad och följa med sin farbror Argyle. När han flera år senare återvänder till sitt hemland har den grymme, brittiske kungen Edward Longhshanks styrt Skottland med järnhand. Efter att William Wallaces kvinna mördas av brittiska undersåtar leder han sina landsmän i revolt mot den brittiske kungen som styr över Skottland för att göra landet fritt.

Titel: Gladiator
Regissör: Michael Mann
År: 1992
Genre: Action, Romantik, Äventyr, Western, Krig
Den siste mohikanen

Mel Gibson, Sophie Marceau, Brendan Gleeson, Patrick McGoohan, James Cosmo, Tommy Flanagan, David O'Hara, Angus MacFadyen, James Robinson, Sean Lawlor, Sandy Nelson, Peter Hanly, Jeanne Marine, Brian Cox, Alun Armstrong, Catherine McCormack, Peter Mullan

Randall Wallace

Drama, Action, Krig, Biografi

Recension Braveheart

- Jämte sätter betyg 4 och skriver:
Braveheart berättar om den skotske frihetskämpen William Wallace. En person som har funnits i verkligheten och gav skottarna frihet från Engelsmännen. Hans mod och övertygande ledaregenskaper ledde de till seger. Mel Gibson regisserade och spelade huvudrollen i filmen. Detta var hans andra film som regissör och lite mer än tjugonde som skådis. Han lägger ner mycket kraft på skådespeleriet och klarar...

Recension av Braveheart - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Action Top 50, Biografi Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Oscars
Diskussioner om Braveheart  (0 diskussioner)
Kommentarer om Braveheart (1352 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   20:54 11/10
Bra men överskattad
Sarakin76 (Anmäl)   21:36 22/7
En av de beste filmene jeg sett noensinne. Tror folk er misunnelige på Gibson for hans talent som skuespiller og regissør.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Här vare mängder av 1200-talsvåld. Skallar klyvs, ben och armar huggs, blodet flyter. Mel Gibson både regisserar och innehar den stora hjälte huvudrollen. (egotrippad ?).
dudson (Anmäl)   20/8 2016
Storslagen film med härliga strids scener samt underbart passande musik.
cannibalrice (Anmäl)   5/3 2016
Första och sista filmen där jag faktiskt gillat Mel Gibson och hans skådespelarinsatser.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Braveheart