Brazil

Originaltitel: Brazil
Regissör:Terry Gilliam
Utgivningsår:1985

Om Brazil:

Sam Lowry arbetar på ministeriet för dokumentering i en framtid där just dokument, kvitton och stämplar är allt. Driven av drömmar försöker han finna en mening med livet bland all byråkrati.

Titel: 1984
År: 1982
Genre: Thriller, Science Fiction
Blade Runner
Titel: De förlorade barnens stad
Originaltitel: La cité des enfants perdus
Regissör: Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro
År: 1995
Genre: Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Film nr.: 2069
De förlorade barnens stad

Jonathan Pryce, Kim Greist, Michael Palin, Robert De Niro, Katherine Helmond, Ian Holm, Peter Vaughan, Bob Hoskins, Derrick O'Connor, Ian Richardson, Jim Broadbent, Barbara Hicks, Kathryn Pogson, Charles McKeown

Terry Gilliam, Tom Stoppard, Charles McKeown

Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy

Storbritannien

Recension Brazil

- erc sätter betyg 5 och skriver:
Terry Gilliams Brazil är en märklig film. Mardrömslik men komisk. Gilliam beskrev den en gång som "Franz Kafka möter Walter Middy". Jag skulle vilja säga att vi har att göra med en satirisk flykt från en absurd, allomslutande megamaskin. I ett samhälle där byråkratin tränger in i livets samtliga aspekter blir den enda friheten flykten till fantasin. Detta är vad Brazil handlar om. Handlingen utspelar...

Recension av Brazil - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Komisk mix
Diskussioner om Brazil  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brazil (426 st)
syltkatt (Anmäl)   14:40 23/6
1984 med 1080 graders skruv
Ghostface (Anmäl)   13/11 2018
Filmen har en viss klassisk dramaturgi men det är dumt att lägga sin fokus där eller på att följa något sorts logiskt spår. Här är det bättre att gå på känsla, acceptera den bisarra händelseutvecklingen och åka med så som man gör på en tivoliattraktion.
goeran (Anmäl)   24/9 2018
Terry Gilliams satir Brazil från 1985 är faktiskt rätt roande (och filmen gjorde sig bra på stor duk); det är inte bortkastad tid att se denna underhållande film.
Asmorod (Anmäl)   3/4 2018
Snygg, men... jag har nog inte haft så tråkigt sen jag skrev hemtenta om medeltidspoesi.
BrutusBeefcake (Anmäl)   9/2 2018
Snyggt och märkligt, jah vill älska Brazil men det går inte, jag klarar verkligen inte att engagera mig alls och den sista halvtimmen så bryr jag mig inte ett skvatt om vad som händer på skärmen vilket är jävligt synd för det finns mycket bra saker att hämta här egentligwn. (6-/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brazil