Betyg idag: 1 061 Besökare idag: 5 889

Originaltitel: Brazil
Regissör:Terry Gilliam
Utgivningsår:1985

Om Brazil:

Sam Lowry arbetar på ministeriet för dokumentering i en framtid där just dokument, kvitton och stämplar är allt. Driven av drömmar försöker han finna en mening med livet bland all byråkrati.

Titel: 1984
År: 1982
Genre: Thriller, Science Fiction
Blade Runner
Titel: De förlorade barnens stad
Originaltitel: La cité des enfants perdus
Regissör: Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro
År: 1995
Genre: Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Film nr.: 2069
De förlorade barnens stad

Jonathan Pryce, Kim Greist, Michael Palin, Robert De Niro, Katherine Helmond, Ian Holm, Peter Vaughan, Bob Hoskins, Derrick O'Connor, Ian Richardson, Jim Broadbent, Barbara Hicks, Kathryn Pogson, Charles McKeown

Terry Gilliam, Tom Stoppard, Charles McKeown

Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy

Storbritannien

Recension Brazil

- erc sätter betyg 5 och skriver:
Terry Gilliams Brazil är en märklig film. Mardrömslik men komisk. Gilliam beskrev den en gång som "Franz Kafka möter Walter Middy". Jag skulle vilja säga att vi har att göra med en satirisk flykt från en absurd, allomslutande megamaskin. I ett samhälle där byråkratin tränger in i livets samtliga aspekter blir den enda friheten flykten till fantasin. Detta är vad Brazil handlar om. Handlingen utspelar...

Recension av Brazil - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Fantasy Top 50, Filmtipsets Topp 250, Komisk mix, Science Fiction Top 50
Diskussioner om Brazil  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brazil (423 st)
BrutusBeefcake (Anmäl)   22:30 9/2
Snyggt och märkligt, jah vill älska Brazil men det går inte, jag klarar verkligen inte att engagera mig alls och den sista halvtimmen så bryr jag mig inte ett skvatt om vad som händer på skärmen vilket är jävligt synd för det finns mycket bra saker att hämta här egentligwn. (6-/15)
Lotso (Anmäl)   11/12 2017
I sin helhet är Brazil exakt min typ av galenskap film. Den omringar en i denna värld som Terry Gilliam skapat, och man omfattar allting och bara glider med. Han vet exakt rätt dos för de surrealistiska ögonblicken, och det blir aldrig förvirrande eller pretentiöst. Skådespelarna finner snabbt sina roller och vet exakt hur de ska spela. Jonathan Pryce är helt suverän som ”hjälten” i filmen. Även ifall handlingen inte direkt ger alla svar och låter det visuella berätta mer. Så gör det ingenting, då man ändå hänger med. Då jag älskar att kolla på de visuella och följa vår huvudpersons uppdrag i filmen. Humorn är också väldigt rolig, och skulle lätt klassa detta som en svart komedi. Terry Gilliam vet hur man skapar den rätta mängden dos galenskap med surrealism i en visuell historia. Brazil är den perfekta filmen mängd galenskap för mig. Att kunna avnjutas vilken dag på året som helst.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
EvilNed (Anmäl)   20/8 2016
Jag omvärderar denna till en femma efter att ha sett om den. Fy fan vilken fantastisk film.
Clark (Anmäl)   25/6 2016
Fascinerande fusion mellan Monty Python och Orwellsk anti-socialistisk samhällskritik i galen Terry Gilliam-regi. Dystopiska byråkrat-framtidsscenarion blir inte intressantare än så här!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brazil