Break Even

Originaltitel: Break Even
Regissör:John O Olsson
Utgivningsår:2004

Om Break Even:

En film om den kände svenske regissören Gustav Osterman, som reser till Ryssland för att rekognosera inspelningsplatser för ett stort internationellt projekt. Med på resan följer medarbetaren Robert Mattson. De skall under fyra intensiva dagar söka förutsättningar för ett rysksvenskt samarbete. På flygplatsen i Murmansk möts de av den ryska tolken Nadya Pavlova, som skall guida dem in i den ryska verkligheten. Det blir fyra oförglömliga dagar för Gustav, Robert och även för Nadya.

Thomas Hellberg, Natalia Usmanova, Ivan M Petersson

John O Olsson

Drama

Sverige
Med i listor: Norrbottens filmdagar 2004
Diskussioner om Break Even  (0 diskussioner)
Kommentarer om Break Even (5 st)
peralta (Anmäl)   12/5 2007
blir bara äcklad när jag ser thomas hellberg
Christofer (Anmäl)   9/5 2007
Tröttsamt. Avsaknaden av tempo, hyggligt skådespeleri och en intressant historia är smärtsamt påtaglig. Filmen klarar betyget 2 då det finns några hyfsat roliga scener.
mama.b (Anmäl)   21/11 2006
Jag älskade den här filmen, kanske för att jag älskar Ryssland och den är verkligen en kärlieksförklaring till Ryssland, men jag tror inte att det är bara det. Det är också bra skådespeleri, där dramat mellan Gustaf Österman, Robert Mattsson och Nadya Pavlova blixtrar till i det allra första ögonblicket av deras möte och hålls vid liv hela filmen igenom, utom alldeles på slutet. Fotot är helt underbart. En scen där Robert videofilmar ett dansande par på en audition är sååå vacker! Ett underliggande tema jag ser är den hunger som alla inblandade drivs av, visserligen efter olika saker och samtidigt den mättnad som finns hos dem , på andra sätt. Där uppstår en intressant dynamik. Manuset är genialt i sin enkelhet och håller ända fram till slutet. Upplösningen är i och för sig en finurlig krumelur, men jag lämnas med allför många löst hängande trådar när det gäller människorna i filmen, för att jag ska vara helt nöjd. Det är därför det inte blir en 5:a (Kuriosa; såg filmen på Luleå Filmfestival och hörde regissören John O Ohlssol berätta att Natalia Usmanova, som spelar tolken var helt oprövad som skådespelare. Hon är egentligen operasångerska och visade sig vara en förskräcklig diva- det var bara det strålande resultatet på filmen som gjorde att filmteamet stod ut med henne)
Per Gustav (Anmäl)   4/11 2006
Den ryska tolken, Nadya, jättebra spelad av Natalia Usmanova, är en naturbegåvning som strålar av talang. Jag såg filmen på Göterborgsfestivalen. Annars är filmen en perfekt spegling av rysk spontanitet och glädje. Regissören valde en intressant, enkel kamerateknik, som ger filmen en dokumentärkaraktär.
the Feber (Anmäl)   1/2 2005
Kan man få pengar för ett sådant här manus, så borde de flesta kunna göra film! Kommer säkerligen utses till årets sämsta film... Tråkigt... Å gud vad jag blev trött på han med kameran!