Breakdown

Originaltitel: Breakdown
Regissör:Jonathan Mostow
Utgivningsår:1997

Om Breakdown:

På väg från Boston till San Diego får Jeff och hans fru motorstopp mitt ute i ödemarken. Frun får lift med en långtradare till närmsta kafé för att därifrån ringa efter hjälp.

Titel: Duellen
Regissör: Jack Starrett
År: 1975
Genre: Action, Skräck, Mysterium
Djävulsrallyt

Kurt Russell, J T Walsh, Kathleen Quinlan, M C Gainey, Jack Noseworthy, Rex Linn, Ritch Brinkley, Moira Sinise, Kim Robillard, Thomas Kopache, Jack McGee, Vincent Berry, Helen Duffy

Jonathan Mostow, Sam Montgomery

Drama, Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Recension Breakdown

- Bobby Peru skriver:
Kurt Russell fick sitt genombrott i TV-filmen Elvis - The Movie som dessutom utklassade Borta med vinden samtidigt. Sedan följde kultklassikerna Flykten från New York och The Thing, som precis som Elvis regisserades av skräck/science fiction-mästar'n John Carpenter (Halloween, 1978). Han har även medverkat i hyfsade rullar som Big Trouble in Little China (återigen i samarbete med Carpenter), Tequila...

Recension av Breakdown - Läs hela!

Diskussioner om Breakdown  (0 diskussioner)
Kommentarer om Breakdown (76 st)
Nalleman (Anmäl)   24/12 2017
Spännande och J T Walsh är som vanligt lysande!
Pingstpastorn (Anmäl)   8/8 2017
Det här har man ju sett några hundra gånger förut känns det som.
Andreas_ (Anmäl)   6/8 2017
En gammal pärla, en väldigt bra thriller av Jonathan Mostow, det är riktigt spännande och v'älspelat, framförallt av Kurt Russell som gör en av sina bästa roller här och av gamle JT Walsh som nu tyvärr har gått bort, men är totalt briljant, även Kathleen Quinlan som spelar den kvinnliga huvudrollen gör det riktigt bra. Handlar om ett par på en roadtrip genom USA och får problem med bilen, Quinlan försvinner mystiskt och Russell letar och egentligen så är väl inte historien så värst nyskapande eller speciell, men skådespeleriet gör att den höjer sig ändå ett snäpp över dom övriga thrillers i samma anda. Detta blir en svag 4:a från mig i betyg, hade filmen varit längre och lite mer fördjupande, så hade nog betyget blivit högre, även att slutet blir lite överdramatiserat gör oxå att betyget hålls nere, men en väldigt bra och helt klart solid gammal thriller som håller bra att se än idag. Betyget blir som sagt en svag 4:a
Abigor (Anmäl)   29/7 2017
Obegripligt att denna pärla gått mig förbi alla år.
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/10 2016
Helt okej actionthriller med bra skådespelare. Spännande och underhållande. Svag 4:a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Breakdown