Breakfast Club

Originaltitel: The Breakfast Club
Regissör:John Hughes
Utgivningsår:1985

Om Breakfast Club:

Det är helg och fem olydiga och sinsemellan mycket olika elever får som straff skriva en uppsats under en hel dag i ett och samma rum.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: American Teen
Regissör: Nanette Burstein
År: 2008
American Teen

Emilio Estevez, Anthony Michael Hall, Paul Gleason, John Kapelos, Judd Nelson, Molly Ringwald, Ally Sheedy, Ron Dean

John Hughes

Drama, Komedi

Recension Breakfast Club

- connya sätter betyg 4 och skriver:
Jag började egentligen enbart älska college-filmer av ett enda skäl när jag var mindre; och det var för rummen i korridorerna. Jag tyckte det verkade så otroligt coolt att dela rum med någon helt okänd, ha korridorsfest och leva hela sitt liv inom de väggarna. De flesta filmer i den genren brottades sedan med stereotypa karaktärer och samma intriger men det spelade inte så stor roll så länge min dröm...

Recension av Breakfast Club - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Heta filmer, Komedi Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Shahins high school/college-filmer
Diskussioner om Breakfast Club  (0 diskussioner)
Kommentarer om Breakfast Club (510 st)
päronanton (Anmäl)   19:13 30/4
Älskar verkligen denna filmen! Riktigt bra! Och så är det åttiotal och de älskar jag!
gjoob (Anmäl)   16:57 25/2
Mycket nostalgi, men den håller än idag - varm, rolig, inspirerande och tidlös.
tildiz6 (Anmäl)   21/11 2017
Sexistisk, annars bra.
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/7 2016
Den ultimata ungdomsfilmen! Sportfånen, plugghästen, värstingen, knäppskallen och skönhetsdrottningen - alla skolor har dem och är man inte en av dem så känner man dem. Själv var jag en av dem och är väl fortfarande en av dem på sätt och vis. Suveräna skådespelarinsatser!
hasse-mate (Anmäl)   5/12 2015
Bortser man från de sista kladdiga 5 minuterna är det verkligen, verkligen en höjdarfilm! Kanske den bästa ungdomsfilmen som gjorts t.om.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Breakfast Club