Breaking the Waves

Originaltitel: Breaking the Waves
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:1996

Om Breaking the Waves:

I ett skotskt kustsamhälle på sjuttiotalet träffar oljearbetaren Jan den unga Bess. Hon är en blyg och starkt religiös flicka. Han är en äventyrare. En uppslukande förälskelse blossar upp, men snart slår passionen över i tragedi.

Titel: Dancer in the Dark
Originaltitel: Klip
Regissör: Maja Milos
År: 2012
Klipp

Stellan Skarsgård, Jean-Marc Barr, Emily Watson, Udo Kier, Katrin Cartlidge, Adrian Rawlins, Sandra Voe

Lars von Trier, David Pirie, Peter Asmussen

Drama, Romantik

Danmark, Sverige, Frankrike, Nederländerna, Norge, Island
Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Pembletons favorit-soundtrack, Romantik Top 50, Sverige Topp 50, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Breaking the Waves  (0 diskussioner)
Kommentarer om Breaking the Waves (250 st)
goeran (Anmäl)   20:03 21/5
Ganska vulgär och ganska spekulativ; den djupsinniga får man leta förgäves efter. Men för all del; fotot är snyggt.
Starkbröl (Anmäl)   23:31 10/2
von Trier -- vilken liten solstråle han är! Bess påminner mig mycket om Gelsomina i La Strada även om Bess är knäppare och aktivare. Det är sällan man ser den här typen av film, så bara det är ju intressant. Rättfärdig synd, offervilja och ett spindelnät av skuldbeläggande. Det har sagts att von Trier hatar kvinnor, och det kan man ju tro, men jag tror att det är hela mänskligheten han hatar. Personligen hatar jag Dogma-estetiken.
snyltare (Anmäl)   19/11 2016
Den här har stått på min vill se-lista i många år, och jag är glad att jag äntligen fick se den. Den innehöll ändå mer kärlek än jag trodde. Några scener kommer nog stanna kvar länge i mitt minne. Svägerskan och mamman är den största behållningen. Men den är hemskt lång, och väldigt tung, nästan lite svår att ta in. Vägde mellan stark trea och svag fyra.
Sarakin76 (Anmäl)   10/9 2016
Emily Watson er bare for god.
Captain Awesome (Anmäl)   15/12 2015
Väldigt stark film, inget man mår bra av. Det finns många välspelade biroller här, dryckestävlingen på bröllopet mellan oljeborraren och en av byns äldre patriarker kommer jag sent glömma. Emily Watson spelar verkligen fantastisk bra, och man känner verkligen för Bess. Något som gör att man inte mår helt ok när det börjar slå över från glädje till tragedi.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Breaking the Waves