Brevet

Originaltitel: The Letter
Regissör:William Wyler
Utgivningsår:1940

Om Brevet:

Medan hennes man inspekterar gummiplantagen mördar Leslie Crosbie Geoffrey Hammond. Hans änka hittar ett brev där det kommer fram att Leslie och Geoffret var älskare. Leslie kan få köpa brevet om hon kommer själv till Geoffrets änka.

Titel: Fallet Martha Ivers
Regissör: Alexander Mackendrick
År: 1951
Genre: Drama, Komedi, Science Fiction
Mannen i vita kostymen

Herbert Marshall, Bette Davis, James Stephenson, Victor Sen Yung, Frieda Inescort, Gale Sondergaard, Bruce Lester, Elizabeth Inglis, Cecil Kellaway

Howard Koch

Drama, Film-Noir

Med i listor: W Somerset Maugham
Diskussioner om Brevet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brevet (22 st)
Albion (Anmäl)   11/6 2017
Det är väl på något vis stämningen och fina insatser från främst Stephenson och Davis som blir behållningen av filmen. Intrigen är egentligen inte direkt vare sig tät eller spännande då den läggs i dager tidigt i filmen men jag trivs gott filmen igenom och betyget får bli en svag 4;a, dvs 4-
Krille80 (Anmäl)   6/1 2015
Denna film kommer med väldigt sevärd inledning och avslutning. Mitt emellan detta så får jag ta del av en film som ger mig delar av film-noir, mysterie och drama. Jag känner dock att jag i denna film inte får ut det allra bästa av denna genreblandning som jag hade önskat men jag tröstar mig då istället i fantastiska insatser från Bette Davis, Herbert Marshall och James Stephenson tillsammans med ett sevärt foto och scenografin. Musiken i filmen glädjer också. Bette Davis är fantastisk. 4-
mattarello (Anmäl)   1/10 2014
Historien är kanske inget en fäster så stor vikt vid men oj vad mycket annat som framkallar wow-känsla: fullmånen, kamerans rörelser, musiken och såklart Bette Devis som levererar högklassigt hollywoodskådespeleri från den här tiden.
foppa99 (Anmäl)   3/6 2013
2a e lite snålt.. Men tycker det enda som är riktigt bra e femme fatal -grejen o me dagens mått e även det tämligen mediokert
sirkurt (Anmäl)   26/11 2012
Inte direkt dålig men känns illa åldrad, Bette Davis är väl filmens styrka men en film full med ointressanta karaktärer och sen dessutom en tråkig och förutsägbar historia gör att jag inte kommer in i filmen hur välgjord den nu än är.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brevet