Brick

Originaltitel: Brick
Regissör:Rian Johnson
Utgivningsår:2005

Om Brick:

Tonårige Brendan får ett telefonsamtal från sin f.d. flickvän som ber om hans hjälp. Två dagar senare hittar han henne död. Han beslutar sig för att ta reda på vad som hänt.
Se filmen på CDON

Regissör: Richard Linklater
År: 2006
Genre: Drama, Action, Science Fiction, Mysterium
A Scanner Darkly

Joseph Gordon-Levitt, Noah Fleiss, Richard Roundtree, Lukas Haas, Nora Zehetner, Meagan Good, Brian White, Reedy Gibbs, Lucas Babin, Emilie de Ravin, Noah Segan, Matt O'Leary, Jonathan Cauff

Rian Johnson

Drama, Mysterium

Recension Brick

- dirtypoison sätter betyg 5 och skriver:
Filmen ligger helt klart i en egen klass som en modern film noir i high-school miljö. Karaktärerna är helt fantastiska, lagom cyniska och opålitliga. Mest iögonfallande är Joseph Gordon-Levitt som är brilliant som Brendan, filmens detektiv, och The Brain, Brendans andra hand. Brendan sätter ihop trådar snabbt som attan och går extrema vägar för att ta reda på allt han behöver veta för att komma längre...

Recension av Brick - Läs hela!

Diskussioner om Brick  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brick (204 st)
STHRUDTS (Anmäl)   02:14 30/3
Välgjord men lite oengegerande homage till noir-genren.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Duke Igthorn (Anmäl)   23/5 2017
High school-film möter film noir. Kul idé, men det funkar inte riktigt hela vägen. Resultatet känns lite som en gymnasieversion av Lilla Jönssonligan.
Roswall (Anmäl)   31/7 2016
Rätt schysst hantverk, men berättelsen engagerar mig inte nämnvärt.
Olof_Gronlund (Anmäl)   19/12 2015
Ska jag vara helt ärlig så var det inte min kopp av te riktigt. Den kändes lite väl mellanmjölkig. Den lyfte aldrig liksom, och blev lite töntig emellanåt. Nja, en helt okej film att ha på i bakgrunden, men inget man ser ihop med någon på en filmkväll.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brick