Brick

Originaltitel: Brick
Regissör:Rian Johnson
Utgivningsår:2005

Om Brick:

Tonårige Brendan får ett telefonsamtal från sin f.d. flickvän som ber om hans hjälp. Två dagar senare hittar han henne död. Han beslutar sig för att ta reda på vad som hänt.
Se filmen på CDON

Regissör: Richard Linklater
År: 2006
Genre: Drama, Action, Science Fiction, Mysterium
A Scanner Darkly

Joseph Gordon-Levitt, Noah Fleiss, Richard Roundtree, Lukas Haas, Nora Zehetner, Meagan Good, Brian White, Reedy Gibbs, Lucas Babin, Emilie de Ravin, Noah Segan, Matt O'Leary, Jonathan Cauff

Rian Johnson

Drama, Mysterium

Recension Brick

- fegdyr sätter betyg 4 och skriver:
Chinatown meets highschoolfilm. Regisserad och skriven av Rian Johnsson. Han har uppenbarligen sett alltför mycket noir-film och så Twin Peaks (kolla namnen på en del karaktärer!) som influerat såväl stil som handling. Plotten är den att Brendans, som spelas av Joseph Gordon-Levitt (Mysterious skin), ex-flickvän kontaktar honom för att be om hjälp, men hon verkar rädd för något och försvinner...

Recension av Brick - Läs hela!

Diskussioner om Brick  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brick (203 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Duke Igthorn (Anmäl)   23/5 2017
High school-film möter film noir. Kul idé, men det funkar inte riktigt hela vägen. Resultatet känns lite som en gymnasieversion av Lilla Jönssonligan.
Roswall (Anmäl)   31/7 2016
Rätt schysst hantverk, men berättelsen engagerar mig inte nämnvärt.
Olof_Gronlund (Anmäl)   19/12 2015
Ska jag vara helt ärlig så var det inte min kopp av te riktigt. Den kändes lite väl mellanmjölkig. Den lyfte aldrig liksom, och blev lite töntig emellanåt. Nja, en helt okej film att ha på i bakgrunden, men inget man ser ihop med någon på en filmkväll.
annihilat0r (Anmäl)   13/2 2015
"Brick" var sannerligen inte min melodi. Tankarna går till "Paranoid Park" som är en film med liknande berättarstil. Jag ser dessvärre varken skönhet eller syfte med den här filmstilen. Den ger mig absolut ingenting.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brick