Brides of Christ

Originaltitel: Brides of Christ
Regissör:Ken Cameron
Utgivningsår:1991

Om Brides of Christ:

I ett kloster försöker sex enastående klvinner hitta sig själva i en värld av gamla traditioner och social förändring. Bundna av sina löften kämpar "kristi brudar" att besvara existentiella frågor och frågor om kärlek. Vinnar av fyra Australian Film Institute Awards.

Brenda Fricker, Sandy Gore, Josephine Byrnes, Lisa Hensley, Simon Burke, Melissa Jaffer, Philip Quast, Pat Bishop, Naomi Watts, Kym Wilson, Russell Crowe

John Alsop, Sue Smith

Drama, Mini-serie

Australien, Storbritannien, Irland
Diskussioner om Brides of Christ  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brides of Christ (1 st)
Brouhaha (Anmäl)   29/8 2010
Oj oj. Den här var sannerligen inte lättbedömd, och att det är en miniserie gör ju inte hela saken lättare. Jag vill delvis ge den en 3'a, och delvis en 5'a. Ett australiensiskt drama om ett gäng nunnor på 60-talet känns ju definitivt inte särskilt lockande att se, så jag gick in i det här med väldigt låga förväntningar. Så det är väl kanske för att jag blev så förvånad som jag gillar den så mycket. ^^ Upplägget är riktigt bra, att man får följa en karaktär per avsnitt, så att det blir lite mer fördjupat, och dessutom känns lite fräschare när det blir lite variation. Förvånansvärt bra skådespeleri från nästintill samtliga parter, och att man får se en 23-årig Watts spela 16-årig skolflicka gör ju inte saken värre. Det enda tråkiga är ju att Crowe bara är med i ett avsnitt, då han verkligen briljerade redan på den tiden. Men, trots allt detta, så känns den ofta jäkligt ful, så man blir tvungen att sitta och skratta åt dem. Men det bidrar ju också till charmen. Gillar man katolska nunnor är den här serien ett måste! :P