Bridget Jones dagbok

Originaltitel: Bridget Jones's Diary
Regissör:Sharon Maguire
Utgivningsår:2001

Om Bridget Jones dagbok:

32 år gammal och fortfarande singel, bestämmer sig den kedjerökande, ständigt bantande och karlfixerade Bridget för att återta kontrollen över sitt liv - hon börjar skriva dagbok. Resultatet blir en provokativ hyllning till allt som gör livet värt att leva: sex, mat och karlar. Och så det här med karlarna? Det varje kvinna djupt inom sig vet är att hon aldrig vet sitt eget bästa när det gäller män. Bridget har gått i fällan många gånger, men nu MÅSTE hon bara hitta den rätte, innan det är dags för pensionen. Bridgets snygge, något sliskige, men ändå attraktive chef visar sig plötsligt intresserad och Bridget vädrar morgonluft. Samtidigt slänger tråkmånsen Mr Darcy trånande blickar efter henne.
Se filmen på iTunes

Regissör: Roger Michell
År: 1999
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Notting Hill
Titel: Fyra bröllop och en begravning
Originaltitel: Four Weddings and a Funeral
Regissör: Mike Newell
År: 1994
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Fyra bröllop och en begravning
Titel: I Give It a Year
Regissör: Judd Apatow
År: 2015
Genre: Komedi
Trainwreck

Hugh Grant, Renée Zellweger, Jim Broadbent, Colin Firth, Gemma Jones, James Faulkner, Paul Brooke, Celia Imrie, James Callis, Shirley Henderson, Charmian May, Felicity Montagu, Sally Phillips, Embeth Davidtz, Honor Blackman

Helen Fielding, Richard Curtis, Andrew Davies

Drama, Komedi, Romantik

Storbritannien, Frankrike, Irland

Recension Bridget Jones dagbok

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
År 1996 publicerades Helen Fieldings bok "Bridget Jones dagbok", som 2001 resulterade i filmen med samma namn. Boken gick hem och Fielding har skrivit två böcker till om Bridget och även filmen måste ha blivit en succé då den nu har fått två uppföljare. Jag har läst alla tre böckerna och sett alla tre filmerna och dyker det upp fler böcker och filmer om Bridget i framtiden så kommer jag plöja igenom...

Recension av Bridget Jones dagbok - Läs hela!

Med i listor: Startpaket 2
Diskussioner om Bridget Jones dagbok  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bridget Jones dagbok (647 st)
Rai (Anmäl)   20:27 14/2
Usel, såg 15 minuter innan jag stängde av!!!!
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
mammene (Anmäl)   16/6 2017
Varför tycker jag om det här egentligen, pinsamheter som jag har en aning svårt för, kladdigt romantiskt och rätt dåliga skämt. Ja det är bara så, Renée Zellweger passar väldigt bra till denna roll och Grant är galant i all sin sluskighet, känslan är ändå positiv och så pricken över iet Darcy förstås.
Sture Stenhög (Anmäl)   3/6 2017
Först nu såg jag den här, och det var kanske lika bra, risken finns nog att jag var för cool för den tidigare. Inte för att jag inte har mina invändningar nu också, men dess brittiska charm vinner mig ändå över. Mycket kan man tacka Renee Zellweger för att det fungerar, det är överhuvudtaget en bra karaktär, och jag uppskattar att hon får vara lite moraliskt svajig. Hon backas dessutom upp av pålitliga brittiska skådespelare. En del scener hade jag väl kanske klarat mig bättre utan dock, jag är trots allt inte någon förespråkare av pinsamhetshumor. Kärlekshistorien känns också lite underutvecklad, vilket blir ett problem när den är så pass central som den är. Men en trea grejar filmen iaf
Nalland (Anmäl)   22/11 2016
Ska erkännas att det är lite fjantigt med komiken som stundtals liknar omogen tjej-humor med flams-och-trams utan avsikt och substans. Bortsett från det är det lite smågullig känsla rakt igenom och att vi singlar ses vara mindre belevade för att man aktivt kanske valt vara eller är självständig. Bridget i sig är någon man lite stör sig på men inte kan tycka illa om utan vill skratta ihop med ibland, som en syster säkert.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bridget Jones dagbok