Bright Star

Originaltitel: Bright Star
Regissör:Jane Campion
Utgivningsår:2009

Om Bright Star:

Ett drama baserat på den tre år långa romansen mellan 1800-tals poeten John Keats och Fanny Brawne, som blev avbruten av Keats tidiga död vid 25 års ålder.

Titel: Chéri
Originaltitel: Banga inte
Regissör: Fanni Metelius
År: 2011
Banga inte
Titel: Marie-Jo och hennes två älskare
Originaltitel: Marie-Jo et ses deux amours
Regissör: Robert Guédiguian
År: 2002
Genre: Drama, Komedi
Marie-Jo och hennes två älskare

Kerry Fox, Ben Whishaw, Paul Schneider (II), Edie Martin, Abbie Cornish, Samuel Barnett, Antonia Campbell-Hughes, Samuel Roukin, Sebastian Armesto, Gerard Monaco, Thomas Brodie-Sangster

Jane Campion

Drama, Romantik, Biografi

Storbritannien, Australien, Frankrike

Recension Bright Star

- frienatic sätter betyg 4 och skriver:
Bright Star skiner stundvis lika starkt som John Keats, en av den brittiska romantikens mest omtalade poeter, dikter utan att fodra den ansträngning som hans verk ofta kräver från läsaren. Jane Campion levererar en romans som överbryggar århundraden och är perfekt för alla par på jakt efter lite amorös avslappning.

Recension av Bright Star - Läs hela!

Diskussioner om Bright Star  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bright Star (99 st)
snyltare (Anmäl)   26/2 2018
Lite ointressant, men ofta vackert.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Doddedronten (Anmäl)   8/7 2017
Ben Whishaw höjer den till en 4:a.
Merwinna (Anmäl)   1/5 2016
När jag började titta på denna blev jag först besviken. Jag hade förväntat mig ett romantiskt drama med vackra människor, bjärta färger, softade linser, rena, fräscha miljöer o.s.v. - det förväntar man sig ju när det ska handla om en romantisk poet! Men detta är inte Hollywood. Det är mer realistiskt, vardagligare, lågmäldare, blekare. Man får se mer av fattigdomen och eländet vid den här tiden, man känner nästan stanken från avfallet, avträdena och de lungsjukas upphostningar. John Keats är inte heller någon snygg och attraktiv man i denna filmen, han är liten, spenslig, pojkaktig och omanlig och det är svårt att förstå att en så vacker kvinna som Frances ska kunna bli så galen i honom. Dessutom är det lite för långt och långsamt; borde ha stramats upp mer, någon kunde ha tagit tag i de scener som skulle ha varit starka, och gjort dem mer dramaturgiska. Men när man väl har vant sig vid vilken typ av film det är - så blir det faktiskt riktigt bra! Det är intressant och allmänbildande. Till och med vackert bitvis! Alla som någon gång har varit förälskade, förstår hur man kan göra så knasiga saker som Frances gjorde. T.ex. när hon satte sina småsyskon att fånga fjärilar åt henne, och fyllde hela sitt sovrum med insekterna - för att Keats vid ett tillfälle hade önskat att han och hon skulle vara ett par fjärilar! Det låter fånigt men när man är förälskad verkar sådana idéer helt logiska! :-) En svag 4:a.
AlbinWesley (Anmäl)   27/4 2016
Ömsom oändligt vacker ömsom tråkig... Jag somnade, vilket känns talande. Men jag vaknade och önskade att jag kunde spola tillbaka. Ben Whishaw ändå <3.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bright Star
Se filmen