Brinner Paris?

Originaltitel: Paris brûle-t-il?
Regissör:René Clément
Utgivningsår:1966

Om Brinner Paris?:

En verklighetstrogen skildring av de sista dagarna av tysk ockupation av Paris i andra världskrigets slutskede. Den franska motståndsrörelsen väntar otåligt på att skrida i verket, medan de allierade inte verkar prioritera en snabb befrielse av Paris. Samtidigt har den tyske generalen von Choltitz strikta order från högsta ort att om han inte kan hålla staden skall den förstöras till grunden.

Titel: De stulo mitt land
Regissör: Robert Guédiguian
År: 2009
Genre: Drama, Krig
The Army of Crime

Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer, Leslie Caron, Jean-Pierre Cassel, Claude Dauphin, Alain Delon, Yves Montand, Kirk Douglas, Glenn Ford, Gert Fröbe, Hannes Messemer, Anthony Perkins, Michel Piccoli, Jean-Louis Trintignant, Orson Welles, Simone Signoret

Gore Vidal, Francis Ford Coppola

Drama, Krig

Is Paris Burning?

Frankrike, USA
Diskussioner om Brinner Paris?  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brinner Paris? (9 st)
NtoNW (Anmäl)   22/10 2011
Njae, det blev inte så intressant. Och varför i helvete kan inte dom inte låta dom franska skådisarna prata franska och de tyska tyska. Sedan att skillnaden på autentiska bilder och studiobilder var så stor gör att man helt tappar intresset för berättelsen, samt att det inte egentligen fanns någon person som man kunde identifiera sig med.
Astrojacob (Anmäl)   14/2 2011
Ojojoj, vilken ljuvlig kalkon. Läste på Imdb att en av anledningarna till att den filmades i svartvitt var att man inte fick ha naziflaggor i rött i Paris, inte ens under filminspelningar. Jag försökte se den som en ren historisk dokumentär, eftersom den avspeglar en kort, dramatisk tid i Paris. Dessutom är den späckad med autentiska bilder, vilket ger den ett "mer live" budskap. Som film betraktad är den överambitiös på ett rent lögnaktigt sätt. Proppad med dåtidens stjärnor blir det bara pannkaka o man glömmer bitvis hela storyn. Kirk Douglas 2 min, Anthony Perkins några minuter längre, Simone Signoret en tagning, Yves Montand, Belmondo, Charles Boyer? Det kallas Cameo - inte casting. Enda riktigt duktiga skådisen var väl "Goldfinger" Fröbe och kanske Orson Welles som åtminstone får vara med en rejäl stund. Som sagt, en ren lögn o kalkon Yes!, men se den som en svartvit dokumentär o strunta i den ryckiga, spretande intrigen så blir det en knappt godkänd Trea i alla fall. Filmen fick faktiskt två Oscarsnomineringar, för Foto o art direction, hehe.
elfenben (Anmäl)   29/9 2009
Hade inte läst hur lång den var och när jag såg "Intermission" så stängde jag av. Tyckte jag hade uthärdat tillräckligt
Daniel Mott (Anmäl)   5/11 2008
Är detta typexemplet på en kalkon? (Ja!)
Bredman (Anmäl)   10/10 2007
Tots det starka startfältet snubblar filmen som Real Madrid gjorde med alla sina stjärnor. Filmen bygger på verkliga händelser och dramaturgin blir lidande. Kul dock att se en sån storhet som Orson Welles gestalta Nordling. En modig man som gjorde det han kunde för att skapa lite humanism i en rådande kultur av blod och dum, urbota heroism. En rakryggad person med mod och integritet bland den tidens rådande kräk och makthungriga (politiker), redo att ta över grytorna. Filmens anslag att vara realistisk och sann är också dess största misstag som spelfilm betraktad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brinner Paris?