Britt-Marie var här

Originaltitel: Britt-Marie var här
Regissör:Tuva Novotny
Utgivningsår:2019

Om Britt-Marie var här:

När Britt-Marie, 63, lämnar sin man efter 40 års äktenskap, tvingas hon göra upp med sig själv, bryta upp från gamla invanda mönster, och möta omvärlden. Britt-Marie hamnar i det avfolkade Borg, där livet för de flesta andra också tycks vara förbi. Men i Borg finns också drömmar, som väcker Britt-Maries väl undangömda framtidstro. Kanske finns det en andra chans i livet, kanske är det aldrig för sent att börja leva.

Pernilla August, Peter Haber, Vera Vitali, Anders Mossling, Malin Levanon, Mahmut Suvakci, Olle Sarri, Lancelot Ncube, Cecilia Milocco, Sigrid Högberg, Nils Magnusson, Hans Brorson, Elliot Alabi Andersson, Stella Oyoko Bengtsson, Dion Llapashtica

Øystein Karlsen, Maria von Heland

Drama, Komedi

Britt-Marie Was Here

Sverige
Diskussioner om Britt-Marie var här  (0 diskussioner)
Kommentarer om Britt-Marie var här (5 st)
hellostellan (Anmäl)   11:15 12/3
Blev riktigt besviken, faktiskt. Den lyfter aldrig.
megafreak (Anmäl)   22:50 1/2
Hur så många begåvade personer lyckas göra en så dålig film av en så bra bok övergår mitt förstånd. Riktigt platt film som tappat bort alla intressanta lager i både karaktärer och handling. Usch.
Larsson4 (Anmäl)   22:01 29/1
Håller med föregående. Man har helt skippat det väsentliga i boken, det som gjorde hela storyn intressant och rolig. Filmen fokuserar på helt fel saker och sen att man ändrar om också kan jag inte alls förstå. Nej denna kan jag inte rekommendera till någon att se.
myslas (Anmäl)   19:17 29/1
Även om boken var långt ifrån felfri gillade jag den en hel del, mer än En man som heter Ove. Den här urvattnade såpan har väldigt lite med boken att göra. Borta är alla teman som gör berättelsen intressant och istället har man gjort film på de mest intetsägande portionerna. Britt-Marie själv framstår här som en mes som inte kan bestämma något på egen hand i ett väldigt platt porträtt. Långt ifrån den mångbottnade kvinna Fredrik Backman skrivit om. Man undrar om manusförfattarna över huvud taget läst förlagan. Läs boken, strunta i filmen. Skräp.
janne53 (Anmäl)   20:45 27/1
Stundtals pinsamt dålig, amatörmässig.