Bröd och rosor

Originaltitel: Bread and Roses
Regissör:Ken Loach
Utgivningsår:2000

Om Bröd och rosor:

Maya och Rosa, två systrar från Mexiko, jobbar som städare på ett stort kontorskomplex i centrala Los Angeles. Mötet med Sam, en passionerad amerikansk fackföreningsaktivist, leder till att de är med och organiserar en gerillakampanj mot sina arbetsgivare. Konflikten som följer hotar deras jobb, deras familjer och till slut också deras möjlighet att stanna kvar i landet.

Titel: The Trotsky
Regissör: Lars Molin
År: 1986
Genre: Komedi
Fläskfarmen

Pilar Padilla, Adrien Brody, Elpidia Carrillo, Jack McGee, Monica Rivas, Frankie Davila, Lillian Hurst, Mayron Payes, Maria Orellana, Melody Garrett, Gigi Jackman, Beverly Reynolds, Eloy Méndez, Elena Antonenko, Olga Gorelik, George Lopez

Paul Laverty

Drama

Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Schweiz
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2001
Diskussioner om Bröd och rosor  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bröd och rosor (35 st)
mattarello (Anmäl)   8/7 2017
Det här är en bra och medryckande film. Temat som återges är sååå viktigt och filmen skulle kunna rekommenderas bara enkom. Rent filmiskt kanske jag tycker att karaktärerna inte får tillräckligt djup, men, vad tusen, varför gnälla. Ut och organisera!
Raimo_1985 (Anmäl)   17/4 2015
Mest plakatpolitiska jag sett av Ken Loach men vad fan, det är ju så här det ser ut på många håll.
divaad (Anmäl)   14/9 2011
Gillade skarpt! Pendlar mellan fyran och femman.
Kriffot (Anmäl)   23/4 2010
Väldigt förenklad bild av facklig kamp, om än en fin skildring, hade hoppats på mer pampighet alternativt mer socialrealism
idd (Anmäl)   22/4 2010
fint budskap som vanligt, men den känns lite väl förenklad å lyckas därför inte pricka socialrealismgenren, men är ändå inte så där land-å-frihet-pampig heller utan hamnar nånstans mittemellan.. bara ett godkänt..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bröd och rosor