Bröder

Originaltitel: Brødre
Regissör:Susanne Bier
Utgivningsår:2004

Om Bröder:

De två bröderna Michael och Jannik har hamnat på olika sidor av tillvaron: Michael är en framgångsrik militär och familjeman, Jannik lever på samhällets skuggsida. På ett uppdrag i Afghanistan försvinner Michael och antas vara död. Mot förmodan blir Jannik den som Michaels fru finner tröst hos.
Se filmen på CDON

Regissör: Gavin O\'Connor
År: 2015
Genre: Drama, Action, Western
Jane Got a Gun

Connie Nielsen, Ulrich Thomsen, Nikolaj Lie Kaas, Bent Mejding, Solbjørg Højfeldt, Paw Henriksen, Laura Bro, Niels Olsen, Sarah Juel Werner, Rebecca Løgstrup Soltau, Lene Maria Christensen

Anders Thomas Jensen, Susanne Bier

Drama, Krig

Brothers

Danmark, Storbritannien, Sverige, Norge
Med i listor: Sverige Topp 50
Diskussioner om Bröder  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bröder (172 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   31/8 2018
Bier är verkligen bra på att skapa vanliga människor och sätta dem i ovanliga situationer, och den här filmen kunde inte vara ett tydligare exempel på det. Ett väldigt intressant scenario är det och trots att det är väldigt dramatiskt så offrar hon aldrig karaktärernas trovärdighet för den dramatiska effektens skull. Istället kan man förstå och känna sympati för var och en av dem. Högklassigt skådespeleri är det också, i synnerhet från Nikolaj Lie Kaas. En omtitt gjorde inte fyran mindre självklar
mammene (Anmäl)   28/8 2018
Vid omtitt så håller fyran bra, det är så mångbottnat och det är svårt att fördöma någon, (ok, kanske pappan som verkligen var svår att förstå, ett kraftarsel av stora mått). Bier kan verkligen spela på känslor och få fram alla sidor av mänskliga handlingar. Skådespeleriet är av högsta klass.
Barneyk (Anmäl)   22/2 2017
Trean känns snål men jag vet inte riktigt vad det är som inte får filmen att lyfta för mig. Alla detaljer jag försöker analysera är helt enkelt skitbra. Men jag är väl lite trött på krigsdramer överlag bland annat. Mycket stark trea.
Ghostface (Anmäl)   6/10 2016
Vad är det som gör att den här inte får en 5a? Filmen fokuserar på krigets effekter hos de som är direkt och indirekt inblandade och inte på kriget i politisk mening. Jag saknar detta och tycker en sådan vinkel är ofrånkomlig i en sådan här film. I övrigt är den oerhört dramatisk och ett gripande på ett sätt som inte känns teater som i en svensk filmproduktion.
Krille80 (Anmäl)   25/11 2014
Att dansk film har något som vi saknar här i Sverige har väl knappast varit en nyhet men att de om och om igen lyckas producera bra film är imponerande. Denna film har nästan allt det som gör dansk film så bra och dessutom har man fått hem den danska hollywoodstjänan Connie Nielsen som gör sin debut i en dansk film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bröder