Betyg idag: 1 037 Besökare idag: 4 719

Originaltitel: Brodeuses
Regissör:Eléonore Faucher
Utgivningsår:2004

Om Broderier:

När Claire förstår att hon, blott 17 år gammal, är med barn, bestämmer hon sig för att föda barnet anonymt och ge upp det för adoption. Men på snabbköpet där hon jobbar är det svårt att hålla det hemligt. Istället söker hon jobb hos Madame Melikian som broderar åt haute-couturen i Paris. Det blir ett oförutsett möte och medan broderierna växer fram, vävs också vänskapens trådar samman.

Titel: Amelie från Montmartre
Originaltitel: Wittgenstein
Regissör: Derek Jarman
År: 1993
Wittgenstein

Lola Neymark, Ariane Ascaride, Marie Félix, Thomas Laroppe, Arthur Quehen, Jackie Berroyer, Anne Canovas, Elisabeth Commelin

Eléonore Faucher, Gaëlle Macé

Drama

Frankrike

Recension Broderier

- valsinger sätter betyg 3 och skriver:
Graviditeter är som regel svåra att hålla hemliga eftersom det oftast framgår ganska tydligt när en kvinna är med barn. 17-åriga Claire är dock fast besluten att göra ett försök eftersom hon är övertygad om att hennes föräldrar skulle bli tokiga om de fick veta sanningen. Hon sjukskriver sig därför från snabbköpet där hon jobbar, under den dramatiska förevändningen att hon har fått cancer. Eftersom...

Recension av Broderier - Läs hela!

Med i listor: Jönköpings Filmfestival 2005, Skövde Filmfestival 05
Diskussioner om Broderier  (0 diskussioner)
Kommentarer om Broderier (30 st)
Biolm (Anmäl)   7/4 2013
vill see!!
Sture Stenhög (Anmäl)   8/3 2012
En befriande stillsam film med naturliga skådespelare och fint foto, det är också intressant med en film som betraktar sina karaktärer snarare än att skildra dem. Jag gillar dessutom temat med karaktärer vid vägskäl i sina liv som finner en gemenskap hos varandra. Tyvärr är väl dock karaktärerna mer intressanta än den standardstory de har tvångsplacerats i, och jag tycker nog också att det blir lite väl anspråkslöst ibland. Så även om filmen var trivsam att titta på, så lämnar den inga direkta avtryck hos mig
NtoNW (Anmäl)   25/9 2011
Jag gillade den här filmen, vilken värme mellan huvudrollerna. Kanske har man sett det förut, men sällan så smakfullt gjort. Den gav mig en skön könsla!
larox (Anmäl)   21/9 2011
Strålande! Vilken bild, fantastiska rollprestationer och vilken stämning! Broderierna är mera att betrakta som konstverk av hög kvalité. Relationen mellan den äldre och den yngre kvinnan är äkta och helgjjuten,
mammene (Anmäl)   26/3 2011
En sådan film som jag ville stanna kvar i, helt enkelt en feelgood film. Mycket tack vare huvudpersonen som spelades av Lola Neymark, men också att stämningen var stämningsfull och lugn.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Broderier