Bröderna Lejonhjärta

Regissör:Olle Hellbom
Utgivningsår:1977
Antal betyg:20336 betyg

Om Bröderna Lejonhjärta:

Bröderna Karl och Jonatan återförenas efter sina korta liv på jorden i landet Nangijala. Livet i Körsbärsdalen verkar till en början idylliskt, men det visar sig snart att allt inte är som det ska. Den närliggande Törnrosdalen är ockuperad.

Titel: Mio min Mio
Regissör: Richard Donner
År: 1985
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Äventyr, Fantasy
Ladyhawke

Staffan Götestam, Lars Söderdahl, Allan Edwall, Gunn Wållgren, Folke Hjort, Per Oscarsson, Tommy Johnson, Jan Nygren, Micha Gabay, Georg Årlin, Bertil Norström, Mats Andersson, Aksel Erhardtsen, Ulf Håkan Jansson, Lone Rode

Astrid Lindgren

Familjefilm, Äventyr, Fantasy

Sverige, Island

Recension Bröderna Lejonhjärta

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
Som helhet är filmen väldigt trogen boken, även om man låtit bli att ta med några saker. Och filmen är faktiskt både spännande och välgjord, skådespelarna kan man verkligen inte klaga och specialeffekterna är snygga. Det här är både en av 70-talets bästa svenska filmer och en av de bästa Lindgren-filmatiseringarna någonsin. En klassiker, helt enkelt. Anledningen till att jag inte anser det här vara...

Recension av Bröderna Lejonhjärta - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Astrid Lindgren, Familjefilm Top 50, Fantasy, Fantasy Top 50
Diskussioner om Bröderna Lejonhjärta  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bröderna Lejonhjärta (589 st)
Ful_fisk (Anmäl)   19:43 6/1
Herrejösses vilken bra film det här är. Både Lindgrens grundberättelse som för övrigt är oerhört jävla mörk och tragisk såhär med vuxna ögon, och Hellboms regi, som här visar ett ordentligt styrkeprov. Den svartvita inledningen är magisk, och musiken bara stärker den drömska känslan, och när vi väl hamnar i Nangiala känns nästan själva äventyret med Tengil lite sekundärt. Men sedan kommer man in i den biten också så blommar filmen åter upp i ännu fler mörka teman, och inte minst Allan Edwalls oförglömliga roll. Avslutningen är en riktig tårdrypare. Sanslöst egentligen att detta är något man såg på Bolibompa. Visuellt påminns jag av Tarkovskij och berättelsen är om än spännande och äventyrlig så ändå kolsvart, i stort sett fullkomligt humorbefriad, brutal och kolsvart. Men jäklar vad ungarna älskar det i alla fall, och det bör alla vuxna med själ och hjärta också göra. Ett solklart mästerverk!
Rai (Anmäl)   8/1 2018
Jag tillhör absolut inte Astrid Lindgrens fan club. Har aldrig, inte ens som liten varit speciellt förtjust i hennes böcker och filmer. Bröderna Lejonhjärta dock är det något speciellt med. Både boken och filmen har satt en viss prägling på mitt eget skrivandet. Jag längtar till nya Bröderna Lejonhjärta kommer upp på vita duken , om den nu någonsin gör det, Suck!!
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Klassiker
film_Alex (Anmäl)   30/9 2017
Läser jag en enda diss av Katla så kommer jag hem till dig och stryper dig med en handduk. Inget hot, bara så att du vet.
Stygga-Vargen (Anmäl)   10/9 2016
Avskydde denna som barn. Det var först i vuxen ålder jag insåg hur välgjord denna klassiker faktiskt är.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bröderna Lejonhjärta