Broken

Originaltitel: Broken
Regissör:Rufus Norris
Utgivningsår:2012

Om Broken:

När 11-åriga flickan Skunk bevittnar en misshandel på sin gata i en förort till London dras hon in i en infekterad konflikt som successivt sammanflätar kvartersbornas livsöden.

Baserad på romanen Broken av Daniel Clay från år 2008.

Titel: American Beauty
Originaltitel: Fish Tank
Regissör: Andrea Arnold
År: 2009
Fish Tank

Eloise Laurence, Tim Roth, Cillian Murphy, Bill Milner, Robert Emms, Zana Marjanovic, Rory Kinnear, Lino Facioli, Denis Lawson, George Sargeant, Rosalie Kosky, Faye Daveney, Martha Bryant, Clare Burt, Rory Girvan, Salo Gardner, Lily James

Mark O'Rowe

Drama

Storbritannien

Recension Broken

- Jules4893 sätter betyg 4 och skriver:
Att bygga en film på det här sättet är både roligt att se men också utmanande för publiken. Man ställer stora krav på att de olika karaktärerna då det inte var en stark ”vad ska hända nu” känsla i filmen. Genren var också svår att ta på. Jag som förväntat mig något ”Fish Tank” liknande diskbänksdrama blev snabbt överraskad då filmen hela tiden balanserade på gränsen mellan allvar och humor.

Recension av Broken - Läs hela!

Diskussioner om Broken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Broken (51 st)
jlam (Anmäl)   3/12 2017
Huvudrollerna är välspelade och sympatiska och den är både charmig och skakande, vilket är lite av en bedrift. Samtidigt är den ju så småskalig att den känns rätt obetydlig. Lite som Min tjej i en London-förort.
Memmem (Anmäl)   26/11 2017
Drama om föräldrars kärlek till sina barn och vice versa, parad med våldsamheter! Denna engelska film berörde mig en del i början, men efterhand avtog intresset när händelserna blev allt mer orealistiska och överdrivna. Det hade kunnat bli ett bra drama om en flickas upptäckt att vuxenvärlden inte är så lätt och ibland drabbad av våld. Men filmen blir för spretig och osammanhållen, onödiga händelser tas med och gör att filmen tappar något av sin röda tråd. Den 11-åriga Emily råkar få se sin lätt psykiskt sjuke grannpojke, Rick, misshandlas av en annan granne, Mr Oswald, sedan dennes promiskuösa, tonåriga dotter, för att undkomma pappans vrede, angivit Rick för att ha förgripit sig på henne. Polisen tar in Rick för förhör. En mängd våldsamheter följer. Att Emily är sockersjuk spelar endast roll i slutet av filmen, och är en onödig spretighet. Filmen visar inte på något sått sockersjukas ibland besvärliga liv. Som vanligt i engelska filmer bra regiinstruktioner till många skådespelardebutanter. Bäst spelar Eloise Laurence och Tim Roth som Emily och hennes pappa. Bilder på en återvändsgata med omgivande röda, typiskt engelska, sammanbyggda, tegelvillor, en skola, sjukhus och bakgator i London. Skränigt ljud. Betyg: 3+
jesse8 (Anmäl)   26/11 2017
Så bra
Sture Stenhög (Anmäl)   23/4 2017
Jag var ganska positiv till det här under större delen av filmen. Man lyckas bra med att skapa en känsla för platsen, och jag blir engagerad i de karaktärer som rör sig där. Skådespeleriet är också bra, särskilt av Tim Roth. Men med tiden blir det allt tydligare att man aldrig lyckas hitta någon konsekvent ton, den är trots allt väldigt lättsam för en film med så tung handling, och det känns oklart i vilken grad den vill bli tagen på allvar. Händelseförloppet är också väldigt konstruerat, vilket bidrar till att det här känns alldeles för mycket som en film för att den ska kunna göra några starkare intryck. När sedan regissören väljer att bli mer än lovligt pretentiös i slutet, så är måttet tyvärr rågat. Det kändes som en given trea når jag såg den, och det var också vad jag hade tänkt sätta först, men jag känner inte att jag kan motivera en sådan betygsättning, så det blir en stark tvåa istället
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Detta är ett lågmält och absurt brittiskt "vardagsrealistiskt" drama. Den 11-åriga diabetessjuke tjejen Skunk är filmens röda tråd. Hon binder ihop handlingen som cirkulerar kring tre grannfamiljer i ett villa område. Skunk spelas av otroligt charmiga Eloise Lawrence (som klippt och skuren för rollen och skådisdebutant). Den dysfunktionella grannfamiljen Oswald står för traktens trakasserier (både fysiska och psykiska sådana). Skicklig regi av Rufus Norris (tror det är hans filmregidebut). Manuset är dessvärre lite väl komplext med nån handlingstråd för mycket.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Broken