Bröllopsfesten

Originaltitel: Hsi Yen
Regissör:Ang Lee
Utgivningsår:1993

Om Bröllopsfesten:

Wai Tung Gao har lyckats i sitt nya hemland USA. Han är amerikansk medborgare, han tjänar mycket pengar i fastighetsbranschen och han ser bra ut. Men det finns ett litet problem. Han är ogift och det bekymrar hans gamla föräldrar i Taiwan. Wai är egentligen homosexuell men för sina föräldrars skull bestämmer han sig för att arrangera ett skenäktenskap.

Titel: Mat, dryck, man, kvinna
Originaltitel: Ça commence aujourd'hui
Regissör: Bertrand Tavernier
År: 1999
Allt börjar idag

Lung Si-hung, Dion Birney, Winston Chao, May Chin, Jeanne Kuo Chang, Gua Ah-lei, Mitchell Lichtenstein

Neil Peng, James Schamus, Ang Lee

Drama, Komedi, Romantik

The Wedding Banquet

Taiwan, USA
Med i listor: Guldbjörnar i Berlin
Diskussioner om Bröllopsfesten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bröllopsfesten (37 st)
#54 (Anmäl)   16/2 2014
Lättsam underhållning, men den håller hela vägen.
yazz (Anmäl)   14/9 2009
Ruskigt söt historia. Klart realistisk för dem som har lite mer insyn i hederskulturer. Att historien på ytan framstår som lättsam betyde rinte att det inte berättas saker mellan raderna som kanske inte alla uppfattar.
mammene (Anmäl)   6/1 2009
En roande film om ett egentligen alvarligt ämne. Jag tycker det fungerade bra, ibland kan det vara skönt med lyckliga slut.
haajen (Anmäl)   21/12 2008
En tidig film f Lee och det märks både på regi och skådespelarprestationer som är ngt ojämna. Trots detta en fin film som roar samtidigt som den tar upp flera ämnen värda att fundera över.
Sture Stenhög (Anmäl)   21/12 2008
I botten är det här en film med väldigt laddade teman. Ang Lee väljer dock att berätta historien på ett väldigt lättsamt sätt. Filmen blir därför aldrig något annat än en harmlös bagatell. Men det funkar ändå helt okej som tidsfördriv
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bröllopsfesten