Bron över floden Kwai

Originaltitel: The Bridge on the River Kwai
Regissör:David Lean
Utgivningsår:1957

Om Bron över floden Kwai:

Under andra världskriget blir en grupp brittiska soldater tillfångatagna av japanerna. Britterna tvingas konstruera en järnvägsbro. Men den brittiska militärledningen ger en kommandostyrka i uppdrag att förstöra bron.
Se filmen på iTunes

Regissör: David Lean
År: 1962
Genre: Drama, Äventyr, Krig
Lawrence av Arabien

William Holden, Alec Guinness, Jack Hawkins, Andre Morell, James Donald, Sessue Hayakawa, Geoffrey Horne, Peter Williams (II), Percy Herbert, John Boxer (I), Heihachiro Okawa

Carl Foreman, Michael Wilson (I)

Drama, Äventyr, Krig

Storbritannien

Recension Bron över floden Kwai

- Jonnythefox sätter betyg 4 och skriver:
Jag hade inga stora förväntningar när jag såg den här filmen. Jag visste att jag skulle uppskatta den, eftersom jag gillar alla krigsfilmer som gjordes förr. Jag bestämde mig för att köpa dubbel-boxen som innehöll både Das boot och bron över floden kwai. Alla hade ju sagt att det är toppenfilmer båda två. Efter lite betänketid beslöt jag mig för att slå till! Jag blev inte besviken... Handlingen...

Recension av Bron över floden Kwai - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Oscars
Diskussioner om Bron över floden Kwai  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bron över floden Kwai (259 st)
Lotso (Anmäl)   23:08 19/6
I sin helhet är det sällan ett bygge om en träbro över en flod lyckas vara så här engagerande. David Lean har ett öga för filmskapande och jag tycker han levererar bättre här än med Lawrence of Arabia. Skådespelarna gör trovärdiga och övertygande insatser och relationen som växer mellan Alec Guinness och Sessue Hayakawa är en av de starkare bitarna i filmen. Även kamerajobbet är en av de minnesvärda delarna. Det är nära ett mästerverk, men hur ofta kan man säga det om en klassiker man ser för första gången. Jag är övertygad detta är en film som kommer växa med åren hos mig. Musiken kommer man sent glömma i vart fall!
Pi-R (Anmäl)   21:27 9/4
Rustikt stark 4; Guinness är magnifik, liksom Leans regi – scener, rollprestationer, foto och ljud samspelar på ett makalöst sätt. Finalen är en dunderklassiker med rätta. Instinktivt är jag beredd att sätta toppbetyg... men... så fort jag börjar tänka blir de kulturella stereotyperna väl mycket att svälja utan förbehåll – stoiska britter, fanatiska (närmast robotlika) japaner, ödmjuka och vänliga siameser, och playboytypen till amerikan... Det är väldigt trist, för filmiskt blir det inte mkt bättre än så här
hsimpson (Anmäl)   12:12 8/3
Storslaget, spännande och välgjort. På gränsen till i längsta laget, men funkar utmärkt som matiné. Stabil fyra!
JohnnyP (Anmäl)   12/11 2017
Mycket storslagen film, blev en mycket stor succé, när den kom på 60-talet. Mycket bra historia och bra skådespelare. Signaturmelodin som består av ett helt kompani, som visslar melodin blev en dundersuccé över hela världen och.....den kan man faktiskt höra utan att ha sett filmen numera, genom att åka till IKEA och vänta till stängningsdags. Då har Ingvar Kamprad satt in den låten som "utgångsmarch". Se filmen...den är absolut en upplevelse!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bron över floden Kwai