Betyg idag: 1 606 Besökare idag: 5 610

Originaltitel: The Bridge on the River Kwai
Regissör:David Lean
Utgivningsår:1957

Om Bron över floden Kwai:

Under andra världskriget blir en grupp brittiska soldater tillfångatagna av japanerna. Britterna tvingas konstruera en järnvägsbro. Men den brittiska militärledningen ger en kommandostyrka i uppdrag att förstöra bron.
Se filmen på iTunes

Regissör: Sidney Lumet
År: 1965
Genre: Drama, Krig
Kullen

William Holden, Alec Guinness, Jack Hawkins, Andre Morell, James Donald, Sessue Hayakawa, Geoffrey Horne, Peter Williams (II), Percy Herbert, John Boxer (I), Heihachiro Okawa

Carl Foreman, Michael Wilson (I)

Drama, Äventyr, Krig

Storbritannien

Recension Bron över floden Kwai

- Jonnythefox sätter betyg 4 och skriver:
Jag hade inga stora förväntningar när jag såg den här filmen. Jag visste att jag skulle uppskatta den, eftersom jag gillar alla krigsfilmer som gjordes förr. Jag bestämde mig för att köpa dubbel-boxen som innehöll både Das boot och bron över floden kwai. Alla hade ju sagt att det är toppenfilmer båda två. Efter lite betänketid beslöt jag mig för att slå till! Jag blev inte besviken... Handlingen...

Recension av Bron över floden Kwai - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 50-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Oscars
Diskussioner om Bron över floden Kwai  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bron över floden Kwai (255 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   19:54 18/10
EvilNed (Anmäl)   09:54 3/9
Väldigt bra.
KyLLo (Anmäl)   22:00 8/5
Ordentligt överskattad. Jag hade väntat mig antingen spänning, dramatik, fart eller humor. Men nej... Det är mestadels händelsefattigt, tråkigt och ensidigt. Att titta på någon som ger order med hela handen blir snabbt tröttsamt. Fågelscenen och slutet håller måttet. En väldigt svag trea.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
En mycket mycket storslagen produktion. På 50-talet kunde dom. Jag är imponerad och en stor klassiker är det. Filmen är lång (214 min) klart det är lite "segt" men det blir sällan tråkigt. Strålande foto. En mycket lyckad restaurering, häpnadsväckande bra.
HerrNenne (Anmäl)   20/8 2016
Känns tillrättalagd, känns lång, känns inte speciellt fångande, känns lite tråkig och ointressant.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bron över floden Kwai