Brotherhood of War

Originaltitel: Taegukgi hwinalrimyeo
Regissör:Kang Je-gyu
Utgivningsår:2004

Om Brotherhood of War:

En hårt arbetande familj i Sydkorea splittras när Koreakriget bryter ut på 50-talet. Två bröder, Jin-tae och Jin-seok, kommenderas ut till tjänstgöring vid fronten och konfronteras där med krigets verklighet. Jin-tae fruktar för sin brors liv och gör allt för att skydda honom, men deras vänskap prövas hårt och förändras av den fysiska och psykiska kamp som kriget utgör. Filmen slog nytt publikrekord i Sydkorea när den släpptes och är den dyraste och samtidigt mest inkomstbringande filmen genom tiderna i Sydkorea.

Titel: Rädda menige Ryan
Regissör: Kang Woo-suk
År: 2003
Genre: Drama, Action
Silmido

Lee Eun-ju, Choi Min-sik, Won Bin, Jung Doo-hong, Kong Hyeong-jin, Jang Dong-gun, Lee Yeong-ran, Ahn Kil-kang, Jung Jin, Jeon Jae-hyeong, Jang Min-ho, Jo Yun-hie

Kang Je-gyu, Han Ji-hun, Kim Sang-don

Drama, Action, Krig

Tae Guk Gi

Sydkorea

Recension Brotherhood of War

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
1998 kom Steven Spielbergs “Saving Private Ryan“ på biografer världen över. Mycket uppmärksamhet lades på landsättningsscenen som visade hur brutalt ett krig kunde vara på ett mycket detaljerat och hemskt sätt. Föreställ er denna scen, fast i en uträckning av c:a två timmar. Då har ni fått den sydkoreanska filmen “Brotherhood of War”. Jin-Tae och Jin-Seok är två bröder som bor i 50-talets Sydkorea....

Recension av Brotherhood of War - Läs hela!

Diskussioner om Brotherhood of War  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brotherhood of War (222 st)
Zebulonm (Anmäl)   23:40 12/1
Bra. Men den sydkoreanska krigsfilmen my war är klart mycket bättre än denna.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Dream (Anmäl)   19/8 2016
Grym hårdkokt Krigs/Action rökare som nästan bjuder på fullt ös från början till slut! Finns lite gripande misär på sina ställen som griper tag, fast annars i det stora hela är det fullt drag. Sen är effekterna snyggt gjorda, finns bara någon flygscen där "CGI" effekterna syns tydligt ifall man ska vara riktigt petig. Det mest negativa i den här filmen är soundtracket, känns överdrivet amerikanskt! Betyg 4 av 5.
Hoppandesoffan (Anmäl)   1/9 2015
Svag fyra. Stundtals så övermelodramatiskt och sentimentalt att man inte kan göra annat än att skratta men samtidigt lyckas den gripa tag med skickliga krigsscener och ett slut som skär i hjärtat...
BrutusBeefcake (Anmäl)   6/1 2015
Var efter en stund tämligen säker på att jag inte skulle gripas tag så mycket som jag hade hoppats innan, sedan kommer sista kvarten och flertalet tårar rullar från min kind. Gud så hemskt och sorgligt! Verkligen hjärtskärande. Utöver det också en väldigt bra berättad krigshistoria och imponerande krigsscener. En film jag verkligen tyckte om trots att jag inte är ett jättefan av krigsfilmer egentligen. (10+/15)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brotherhood of War