Originaltitel: Crime and Punishment
Regissör:Joseph Sargent
Utgivningsår:1998

Om Brott och straff:

Vi möter den unge studenten Rodya som lever i Ryssland. Han ser på sig själv som en klok person med en teori om att alla har rätt att begå kriminella handlingar om det syftar till att gagna samhället.

Originaltitel: Prestuplenie i nakazanie
Regissör: Aki Kaurismäki
År: 1983
Genre: Drama, Kriminalare
Brott och straff

Patrick Dempsey, Ben Kingsley, Julie Delpy, Eddie Marsan, Etela Pardo, Richard Bremmer, Carole Nimmons, Penny Downie, Maria Charles

David Stevens

Drama

Recension Brott och straff

- larsekorre sätter betyg 2 och skriver:
Hur gör man en film av det som av vissa har kallats för ”världens bästa bok”? Det är inte helt enkelt eftersom så många, och säkert skaparna av denna film, har sin egna åsikt om denna bok. Denna ungersk-engelska samproduktion som i första hand tycks vara ämnad för TV (Hallmark-kanalen) är i alla fall ett försök. Helt ute och cyklar är man inte när man försöker beskriva den unge studenten Raskolnikovs...

Recension av Brott och straff - Läs hela!

Diskussioner om Brott och straff  (0 diskussioner)
Kommentarer om Brott och straff (17 st)
mammene (Anmäl)   16/10 2014
Kanske en lite lättare och mer romantiserad version av en gammal klassiker som fungerade rätt bra. Inget mästerverk, men en ok.
Sture Stenhög (Anmäl)   13/10 2014
Jag tycker nog inte att den här filmen gör så mycket fel egentligen, den räcker bara inte till. Det blir väldigt mycket tv-film över det hela med alla begränsningar det innebär, och det blir aldrig nåt annat än en ytlig återgivning av historien. Det finns bättre versioner därute
Dadpat (Anmäl)   9/3 2011
Nja... Läs boken istället.
Rock Snack (Anmäl)   6/3 2011
Är det den här där alla pratar engelska med löjlig rysk brytning?
chris_lambert_ (Anmäl)   26/7 2008
fruktansvärt .. dåligt gjort med dåligt skådespeleri och ja, allt andas lågbudget..
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Brott och straff