Buffalo Bill och indianerna

Originaltitel: Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson
Regissör:Robert Altman
Utgivningsår:1976

Om Buffalo Bill och indianerna:

Buffalo Bill planerar att sätta ihop en kringresande vilda västernshow och indianhövding Sitting Bull ska vara en av huvudattraktionerna. Tanken är att Sitting Bull ska medverka i en uppsättning om slaget vid Little Big Horn, men indianerna har en annan historia de vill berätta. Nämligen den om hur amerikanska soldater slaktar obeväpnade indiankvinnor och barn. Deras förslag blir självklart inte godtaget. I stället bjuds publiken Buffalo Bills omskrivna historia: I slaget vid Little Big Horn är det general Custer som segrar.

Titel: Little Big Man
Originaltitel: Casa de los babys
Regissör: John Sayles
År: 2003
Casa de los babys

Paul Newman, Burt Lancaster, Harvey Keitel, Joel Grey, Geraldine Chaplin, John Considine, Will Sampson, Pat McCormick, Shelley Duvall, Kevin McCarthy

Alan Rudolph, Robert Altman

Komedi, Western

Med i listor: Guldbjörnar i Berlin
Diskussioner om Buffalo Bill och indianerna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Buffalo Bill och indianerna (12 st)
Zebulonm (Anmäl)   16/8 2015
Den sög. Så seeeeeg...
ClintanTheKing (Anmäl)   12/10 2013
Helt ok underhållning.
precineadd (Anmäl)   12/4 2013
Skulle kunna vara en bra film, men är det inte
Sture Stenhög (Anmäl)   24/4 2010
En ganska meningslös och seg film. Tydligen vill den ta upp Buffalo Bill som den första moderna nöjesindustri-kändisen och säga nånting om hur myter skapas. Allt det låter intressant, men man ser inte mycket av det i själva filmen. Istället får vi se en ganska ointressant western-show med en stjärna som inte är så bra som han framställs och vi får också lära oss att indianerna har behandlats pissigt genom historien. Tack för informationen, men jag hade velat få lite mer insikter än så
jep (Anmäl)   19/1 2009
Som vanligt i Altmans filmer mycket olika karaktärer som dyker i olika semiparallella historier.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Buffalo Bill och indianerna