Bunkern

Originaltitel: The Bunker
Regissör:George Schaefer
Utgivningsår:1981

Om Bunkern:

TV-dramatisering om Adolf Hitlers sista veckor i och kring hans underjordiska bunker i Berlin före och under slaget om staden. Baserad på James P. O'Donnells bok.

Titel: Hitlers sista dagar
Regissör: Hideo Nakata
År: 2000
Genre: Kriminalare, Thriller, Mysterium
Chaos

Anthony Hopkins, Richard Jordan, Cliff Gorman, James Naughton, Michael Lonsdale, Piper Laurie, Susan Blakely, Martin Jarvis, Michael Kitchen, Robert Austin, Andrew Ray, Michael Culver, Julian Fellowes

Uwe Bahnsen, John Gay, James P O'Donnell

Drama, Krig, Biografi

Bunkern - Hitlers sista dagar

Frankrike, USA
Med i listor: Adolf Hitler
Diskussioner om Bunkern  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bunkern (13 st)
RustyFilm (Anmäl)   11/12 2016
Det här innehåller mindre av våld och bomber än vad som brukar vara vanligt i en krigsfilm. I stället är det fokus på Hitlers förvirrade karaktär och det han upplever som politiskt svek. Filmen utspelar sig till stor del i den bunker Hitlers gäng hängde de sista månaderna av kriget. Tekniska kvalitén på den här Blu-ray skivan är nog det sämsta jag stött på (i.a.f. när det gäller Blu-ray). Tyvärr är det inte så väldigt mycket bättre med det artistiska innehållet, dock lyser Anthony Hopkins med sin tolkning av Hitler. Filmen är en TV produktion, en så kallad miniserie. Detta förklarar kanske en del av den kassa kvalitén
Gyllenbock (Anmäl)   20/9 2016
Tycker att Der Untergang är bättre än denna då den känns mera "modern". Hopkins gör dock en strålande insats som Hitler, hans insats kändes verkligen trovärdig och lik originalet. Krigsfilmer om Tredje Riket görs bäst på tyska, engelskan fungerar inte alls lika bra.
Noethe (Anmäl)   20/4 2013
Som Kurganen menar. Hopkins är den enskilda behållningen i en film som i övrigt är nåt slags Lillaflickanpåprärienprutt. Det funkar ju helt enkelt inte med fikusengelsmännen som porträttörer av nazisterna, det är rentav genant. Men som sagt,m Godkänd för Hopkins passion.
Kurganen (Anmäl)   9/8 2012
Tiden har delvis sprungit ifrån "The bunker". Den känns bitvis mycket gammal men förmår ändå fascinera, i synnerhet när det gäller Hopkins gestaltning av Hitler. Det som i första hand är intressant med Hopkins tolkning är de mänskliga dragen, inte raseriutbrotten. Hopkins ger diktatorn, den förvirrade och högst ansträngde envåldshärskaren, ett mänskligt drag som ofta saknas. Bruno Ganz Hitler är annars ett bra exempel på exakt detsamma. Hopkins är bildlik, vilket är ett stort plus, men hans manér och gester är mycket väl avvägda och trovärdiga. Emellertid är det i hans samspel med andra karaktärer i filmen som gör Hopkins tolkning så fantastisk: små leenden, beröringar etc. Hopkins är strålande. I övrigt är filmen okej men inte mer.
Mistlake (Anmäl)   27/5 2012
Djupt fängslande och detaljrik skildring, uppenbarligen baserad på ögonvittnesskildringar. Filmens svagheter, som ett antal upprepningar och en viss brist på fokus, uppvägs mer än väl av Hopkins, som är rent oerhörd i rollen som Hitler. Han går från förvirrad och sjuk gammal man till psykotiskt vrålande dåre till bekräftelsetörstande liten pojke utan att någonsin förlora i trovärdighet - förmodligen en så perfekt tolkning som det går att göra utan att tala tyska.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bunkern