Betyg idag: 1 350 Besökare idag: 4 272

Originaltitel: Bury My Heart at Wounded Knee
Regissör:Yves Simoneau
Utgivningsår:2007

Om Bury My Heart at Wounded Knee:

Inspirerad av Dee Browns hyllade bestseller inleds historien med att siouxindianerna besegrar general Custer vid Little Big Horn. Handlingen kretsar kring kampen mellan de tre huvudpersonerna. Charles Eastman är en ung sioux som har utbildat sig till läkare vid Dartmouth. Sitting Bull, är den stolte hövdingen som vägrar att följa den amerikanska regeringens diktat som annars skulle innebära att hans folk berövas sin identitet, sin värdighet och sitt heliga land. Senator Henry Dawes, är en av de ansvariga för regeringens indianpolitik. Eastman och lärarinnan Elaine Goodale försöker förbättra villkoren för siouxerna i reservatet samtidigt som senator Dawes utövar påtryckningar mot president Grant för att finna en lösning på indianfrågan.

Titel: Vägen till Santa Fé
Regissör: Gregory Jacobs
År: 2004
Genre: Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller
Criminal

Anna Paquin, Colm Feore, Aidan Quinn, August Schellenberg, Shaun Johnston, Adam Beach, Fred Dalton Thompson, Eric Schweig, Wes Studi, J K Simmons, Gordon Tootoosis, Tom Carey, Chris Diamantopoulos, Wayne Charles Baker, Chevez Ezaneh, Tokala Black Elk

Daniel Giat

Drama, Western

Diskussioner om Bury My Heart at Wounded Knee  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bury My Heart at Wounded Knee (30 st)
England (Anmäl)   13/10 2014
Skådespeleriet i denna film är i bästa fall undermåligt... Hade det inte varit för att de historiska händelserna är så intressanta så hade det varit alla tiders mest välgödda kalkon.
Pål Gräs (Anmäl)   22/9 2014
Vad i helvete? Uselt skådespeleri, absurd berättarteknik och exakt vad - förutom titeln - hade den med boken att göra?
Don Jonas (Anmäl)   13/2 2014
Svag 4:a. Berörande film, får minus för att indianerna talar engelska.
wiilska (Anmäl)   2/8 2012
Den hade sina stunder, men tyvärr så var det för lång, och väldigt seg.
Grillo (Anmäl)   28/4 2011
Lång och lite småseg, men som intresserad av ämnet tyckte jag den ändå var väldigt sevärd. Dessutom kändes den relativt historiskt korrekt, för en gångs skull.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bury My Heart at Wounded Knee