Bussresan – eller inte trodde jag att det var så långt till Holland

Originaltitel: Bussresan – eller inte trodde jag att det var så långt till Holland
Regissör:Kåge Jonsson
Utgivningsår:1986

Om Bussresan – eller inte trodde jag att det var så långt till Holland:

Dokumentärfilmaren Kåge Jonsson följde med fem pensionärer på deras första utlandsresa. Resan går med buss till Holland, men ännu mer är det en resa tillbaka i deras liv. Sara med sin sorg, Rut som aldrig fick träffa sin pappa, Hilma med sitt torparliv och Alfred som varit kär flera gånger. En resa de aldrig glömmer, men mera för sina minnen än för Hollands prunkande tulpaner.

Titel: Hästmannen

Bussresan

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Filmnummer: 19977
Diskussioner om Bussresan – eller inte trodde jag att det var så långt till Holland  (0 diskussioner)
Kommentarer om Bussresan – eller inte trodde jag att det var så långt till Holland (13 st)
Kortfilm (Anmäl)   18/6 2017
Man fick ju veta en del om personerna, precis som framgår av filmbeskrivningen. Mer än i många andra dokumentärer och man kan förvänta sig på 60 minuter. Det är bara det att livshistorierna är invävda. Allt mellan mindre kuriosa och smärtande levnadsöden. Just att det inte bara blir en utstakad, lycklig och förutsägbar pensionärsresa gör att den får en trea istället för lägre betyg.
oliver_twistor (Anmäl)   8/1 2016
Skulle vilja veta mer om personerna. Det var den stora behållningen av dokumentären, att få höra dem berätta om sina liv.
Jompalompier (Anmäl)   3/12 2011
Den var fin, fast jag hade velat veta lite mer om personerna. Speciellt Alfred.
hyochan (Anmäl)   22/8 2010
Fin dokumentär.
tokyo (Anmäl)   26/12 2009
jag brukar gilla kåge jonsson men det var lite för mycket bussresa och lite för lite bakgrundshistorier.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Bussresan – eller inte trodde jag att det var så långt till Holland