Butch Cassidy och Sundance Kid

Originaltitel: Butch Cassidy and the Sundance Kid
Regissör:George Roy Hill
Utgivningsår:1969

Om Butch Cassidy och Sundance Kid:

En film om de legendariska bankrånarna Butch Cassidy och Sundance Kid, och deras flykt undan rättvisan som tar dem ända till Bolivia.
Se filmen på Viaplay

Regissör: Duccio Tessari
År: 1969
Genre: Komedi, Western
Sundance and the Kid

Paul Newman, Robert Redford, Katharine Ross, Jeff Corey, Strother Martin, George Furth, Ted Cassidy, Cloris Leachman, Donnelly Rhodes, Kenneth Mars, Timothy Scott

William Goldman

Kriminalare, Äventyr, Western, Biografi

Recension Butch Cassidy och Sundance Kid

- BeforeYouDie sätter betyg 4 och skriver:
George Roy Hill berättar här den verkliga historien om Butch och Sundance, självklart med sina egna dramatiseringar här och där, men han gör det på ett lättsamt och trevligt sätt och man blir glad när man ser det.

Recension av Butch Cassidy och Sundance Kid - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Fyris Rides Again, Western Top 50
Diskussioner om Butch Cassidy och Sundance Kid  (0 diskussioner)
Kommentarer om Butch Cassidy och Sundance Kid (277 st)
Pi-R (Anmäl)   25/8 2018
Fotot är filmens främsta styrka. På många andra sätt var den en besvikelse. Musiken är inte dålig, men många gånger märkligt felplacerad, och manuset förlitar sig allt för mycket på huvudrollsinnehavarnas karisma. Och karisma har de, men det krävs inte särskillt mycket skrapande på ytan för att upptäcka att filmen inte har speciellt mycket annat att erbjuda. Att filmens senare del dessutom bryter narrativ är också olyckligt. Fotot, Redford och Newman är dock tillräckligt starka för att betyget ska riskera att trilla ner till en tvåa
Lotso (Anmäl)   28/6 2018
I sin helhet är Butch Cassidy and the Sundance Kid en oerhört trevlig western film som inte bygger på våldet den har. Utan på våra två huvudpersoner och kemin mellan dem. Vilket är en stor bärande vikt för en sådan här film och det levereras full ut. Paul Newman och Robert Redford är fantastiska ihop. Enda negativa är uppbyggnaden av “skurkarna” som jagar dem, för att sedan bara lämna den storyn helt och hållet. Regin från de stora episka landskapsscenerna där de rider, till de mindre tystare stunderna är hanterade väl. Fotot och musiken är toppen och inget att klaga på där. Men även inslagen som stumfilmen vid förtexterna eller bilderna vid montaget vid mitten ger filmen det där lilla extra som gör att den sticker ut. Det är sådant som gör att vi pratar om denna filmen än idag.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Solidus (Anmäl)   14/2 2017
Cool western med grabbig stämning. Kemin mellan Paul Newman och Robert Redford är en fröjd för ögat och fotot över naturlandskapen får mig att dregla av välbehag. Musiken blev belönad med en Oscar, men jag finner den väldigt ojämn och stundtals felplacerad. Stillbildsscenerna ger filmen en lat prägel och att överge huvudantagonisterna tilltalar mig inte, då filmen faktiskt gör ett bra jobb med att bygga upp gruppen som jagar våra hjältar. Sevärd western med två ikoniska skådespelare med karisma.
martin eden (Anmäl)   5/2 2017
[rek. 4] Filmens främsta styrka är kemin mellan Newman och Redford och de fina landskapsscenerna. Filmen är oerhört väl utförd, men jag tycker att manuset haltar lite: istället för att skapa ett dramatiskt klimax i den "första delen" då de jagas, flyr de och ertappas av helt andra antagonister. Är heller inget fan av stilbildsscenerna som ackompanjeras av Bacharachs, i mitt tycker, fina men malplacerade musik. Likaså "cykelscenen" känns märklig med "Raindrops keep falling..." klingande i bakgrunden. En bra western, men ingen av genrens toppnummer. Bra!!! 3.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Butch Cassidy och Sundance Kid