Butiken vid Storgatan

Originaltitel: Obchod na korze
Regissör:Ján Kadár, Elmar Klos
Utgivningsår:1965

Om Butiken vid Storgatan:

En slovakisk snickare slits mellan girighet och skuldkänslor när nazisterna utser honom till "arisk kontrollant" av en liten affär som drivs av en judisk änka.

Titel: The Look of Silence
Originaltitel: The Look of Silence
Regissör: Joshua Oppenheimer (II)
År: 2014

Ladislav Grosman, Ján Kadár, Elmar Klos

Drama, Krig

The Shop on Main Street

Tjeckoslovakien
Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Butiken vid Storgatan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Butiken vid Storgatan (25 st)
Ful_fisk (Anmäl)   19:25 22/5
Mycket fin historia! Var inte helt överförtjust i slutet, men i övrigt var detta en ganska suverän film.
Lilla prinsen (Anmäl)   22/4 2013
Fettaste gripfilmen på veckor. Herz lärde sig nog ett och annat från denna inför Likbrännaren, den här sortens utplanterande av små ledtrådar som ska leda tittaren in i katastrofen är karaktäristisk för båda filmerna, och de har rätt speciell musik båda två dessutom. När klimaxet uppnås blir effekten total trots att scenen (med ytterligare mängder av bra idéer) egentligen inte är perfekt genomförd.
Sznax (Anmäl)   22/4 2013
Stilbildande skildring av andra världskriget. Karaktärerna är fantastiskt fint frammejslade och beblandar sig med miljöerna på ett ypperligt sätt. Filmen blir aldrig övertydlig utan håller sig kvar i sin småskalighet hela tiden. Festsekvensen i början är underbar och så även slutet, som dessutom är magnifikt gjort (lite i längsta laget kanske). Filmen hade kanske haft lite nytta av en vassare regissör (Kadár är ingen stor skapare). Betyg 7.2
Anonym_user_1 (Anmäl)   21/4 2013
Vad är det som gör den här så bra? Slutet var det enda jag fann gripande, i övrigt en ganska konventionell och tråkigt berättad historia.
Dutch (Anmäl)   1/2 2013
Skrämmande och rolig på samma gång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Butiken vid Storgatan