Cabaret

Originaltitel: Cabaret
Regissör:Bob Fosse
Utgivningsår:1972

Om Cabaret:

Filmversionen av musikalen om Sally Bowles, en kvinnlig underhållare som i Weimar-republikens Berlin, på 1930-talet, jobbar på klubben "Kit-Kat Club" och hur hon förälskar sig i två olika män. Samtidigt som detta sker tar sig långsamt nazisterna till makten.

Titel: Chicago
Originaltitel: Jesus Christ Superstar
Regissör: Gale Edwards
År: 2000
Jesus Christ Superstar
Titel: Hajen som visste för mycket
Originaltitel: Hajen som visste för mycket
Regissör: Claes Eriksson
År: 1989
Genre: Komedi
Hajen som visste för mycket
Titel: My Fair Lady
Originaltitel: My Fair Lady
Regissör: George Cukor
År: 1964
Genre: Drama, Familjefilm, Romantik
My Fair Lady

Michael York, Marisa Berenson, Liza Minnelli, Joel Grey, Helmut Griem, Fritz Wepper, Ralf Wolter, Helen Vita, Elisabeth Neumann-Viertel, Sigrid von Richthofen, Gerd Vespermann

Jay Presson Allen

Drama, Romantik, Musikal

Recension Cabaret

- Bokuto skriver:
Joel Gray spelar filmens konferencier, och inleder och avslutar från scenen på den dekadenta klubben "Kit Kat Club" i Berlin under 1930-talet. Däremellan berättar filmen många historier, en om en kärlek som utvecklar sig, en annan om en svartsjuka som uppkommer som en följd av detta, en tredje om omöjlig kärlek och en fjärde om ett nazistiskt maktövertagande som alla blundar för i strålkastarljuset...

Recension av Cabaret - Läs hela!

Med i listor: Pembletons favorit-soundtrack, Scenmusikaler
Diskussioner om Cabaret  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cabaret (177 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   29/7 2017
Er ikke sikker på hvor jeg fant femmeren i 2008, men bra er det.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Cabaret blir något mer än en traditionell musikal-film eftersom den på ett så skickligt och verklighetsnära sätt även berättar en mångfacetterad historia om kärlek och avundsjuka. En inblick i nazismens tillväxt i Berlin fås ”på köpet”. Filmen blev grundligt Oscar belönad när det begav sig, 1973
ernils_l (Anmäl)   14/11 2016
Rörande och över lag välspelad, med en del riktigt glättiga och charmiga sångnummer. Dessutom är den ofta riktigt rolig, särskilt i mötet mellan det brittiska och det amerikanska. Jag såg den dock samma vecka som Trump vann valet i USA, och det sätter filmen i ett annat perspektiv. Glatt och färgglatt, samtidigt som brunskjortorna mönstrar i bakgrunden, med de konservativa krafternas goda vilja. Samtalen mellan Brian och von Heune om högerns förmåga att kontrollera nazisterna är fantastiska, och en vecka som denna blir denna sida av filmen nästan den mest minnesvärda. En film som är väl värd att se är det, vare sig man tycker om musikaler eller inte.
wasteoftime (Anmäl)   10/7 2016
Musikaler har aldrig varit något som fallit mig i smaken, varför vet jag faktiskt inte. Det bara är så. Och det här är inget undantag. Det är otroligt oengagerande, även om det inte är direkt dåligt. Ointressant, liksom, det känns som att berättelsen vattnas ut av sångnumren. Nä, det håller tyvärr inte, trots bra insatser av ensemblen och rätt bra låtar. 0,1 på SH-skalan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cabaret