Cabaret

Originaltitel: Cabaret
Regissör:Bob Fosse
Utgivningsår:1972

Om Cabaret:

Filmversionen av musikalen om Sally Bowles, en kvinnlig underhållare som i Weimar-republikens Berlin, på 1930-talet, jobbar på klubben "Kit-Kat Club" och hur hon förälskar sig i två olika män. Samtidigt som detta sker tar sig långsamt nazisterna till makten.

Titel: Chicago
Originaltitel: Saturday Night Fever
Regissör: John Badham
År: 1977
Saturday Night Fever

Michael York, Marisa Berenson, Liza Minnelli, Joel Grey, Helmut Griem, Fritz Wepper, Ralf Wolter, Helen Vita, Elisabeth Neumann-Viertel, Sigrid von Richthofen, Gerd Vespermann

Jay Presson Allen

Drama, Romantik, Musikal

Recension Cabaret

- JoeZ sätter betyg 4 och skriver:
Udda musikal med åtta oscar på nacken. Sanningen är att jag aldrig varit på ett ställe som Cabaret, redan från första början så luktar det sex och en visshet av fetish. Själv kan jag inte tänka mig någon klubb som är mer tysk på andra världskriget än just Cabaret. Visst, den har blivit hyllad av oscarakademin, kritiker och folk världen över och det finns flera anledningar varför och det finns flera...

Recension av Cabaret - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Pembletons favorit-soundtrack, Scenmusikaler
Diskussioner om Cabaret  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cabaret (177 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   29/7 2017
Er ikke sikker på hvor jeg fant femmeren i 2008, men bra er det.
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Cabaret blir något mer än en traditionell musikal-film eftersom den på ett så skickligt och verklighetsnära sätt även berättar en mångfacetterad historia om kärlek och avundsjuka. En inblick i nazismens tillväxt i Berlin fås ”på köpet”. Filmen blev grundligt Oscar belönad när det begav sig, 1973
ernils_l (Anmäl)   14/11 2016
Rörande och över lag välspelad, med en del riktigt glättiga och charmiga sångnummer. Dessutom är den ofta riktigt rolig, särskilt i mötet mellan det brittiska och det amerikanska. Jag såg den dock samma vecka som Trump vann valet i USA, och det sätter filmen i ett annat perspektiv. Glatt och färgglatt, samtidigt som brunskjortorna mönstrar i bakgrunden, med de konservativa krafternas goda vilja. Samtalen mellan Brian och von Heune om högerns förmåga att kontrollera nazisterna är fantastiska, och en vecka som denna blir denna sida av filmen nästan den mest minnesvärda. En film som är väl värd att se är det, vare sig man tycker om musikaler eller inte.
wasteoftime (Anmäl)   10/7 2016
Musikaler har aldrig varit något som fallit mig i smaken, varför vet jag faktiskt inte. Det bara är så. Och det här är inget undantag. Det är otroligt oengagerande, även om det inte är direkt dåligt. Ointressant, liksom, det känns som att berättelsen vattnas ut av sångnumren. Nä, det håller tyvärr inte, trots bra insatser av ensemblen och rätt bra låtar. 0,1 på SH-skalan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cabaret