Caboblanco

Originaltitel: Caboblanco
Regissör:J Lee Thompson
Utgivningsår:1980

Om Caboblanco:

Det är i Cabo Blanco, ett litet fiskesamhälle på Perus solkust, som Giff Hoyt slagit sina bopålar. Han har kommit dit för att bli glömd. Glömd av en värld som nyligen pinats i ett världskrig. Året är 1949 och Giff driver sedan några år ett hotell. Ett engelskt forskingsfartyg ankrar upp utanför Cabo Blanco och sprider oro och nyfikenhet bland invånarna. En vacker fransk kvinna tar in på Giffs hotell och avslöjar för honom att hon letar efter sin älskade som under kriget förliste med ett fartyg utanför Cabo Blanco. Sammanhanget mellan den franska kvinnan, det engelska fartyget och några oförklariga dödsfall börjar sakta framträda för Giff då han anar vad fartyget hade för last. Giff dras sakta in i en härva som han helst hade stannat utanför.

Titel: Casablanca
Originaltitel: Casablanca
Regissör: Michael Curtiz
År: 1942
Genre: Drama, Romantik, Krig
Casablanca

Fernando Rey, Jason Robards, Charles Bronson, Dominique Sanda, Simon MacCorkindale, Camilla Sparv, Gilbert Roland

Morton S Fine, Víctor Andrés Catena, Jaime Comas Gil, Milton S Gelman

Drama, Action, Äventyr

Mexiko, USA
Diskussioner om Caboblanco  (0 diskussioner)
Kommentarer om Caboblanco (5 st)
Krille80 (Anmäl)   11/1 2015
Stämning i miljö, scenografi, agerande och regi här påminner om filmen Casablanca. För mig som älskar Casablanca så är detta bara av godo. Tyvärr är väl detta också egentligen det enda som lämnar ett minne av filmen efteråt. I övrigt så är det en film som jag fixar att sitta igenom utan större frustration men detta är inte är bra, inte ens Bronson levererar. Kul, förutom Casablanca-känslan, är att se Bronson och Robards tillsammans igen sedan "Once Upon a Time in the West(1968)". 2+
JTP1987 (Anmäl)   26/7 2011
Casablanca II med Bronson!
Bumbi78 (Anmäl)   9/5 2010
Inte toppskiktet av samarbetet Bronson/Thompson, men stiliga miljöer och en gammaldags intrig med några förvecklingar gör ändå den här sevärd, mycket oxå med hjälp av Robards, Rey och Goldsmiths musik.
Bomkia (Anmäl)   12/12 2006
Helt ok liten film med fin Robards och som alltid stentuff Bronson. 3a.
NHL (Anmäl)   23/5 2004
Nja, sådär faktiskt. Enda anledningen till att den får knappt godkänt är den alltid så hårde Bronson. Jag kan inte hjälpa det men hans vindpinade granitblock till ansikte och iskalla uppträdande är alltid lite kult.