Kairo 678

Originaltitel: 678
Regissör:Mohamed Diab
Utgivningsår:2010

Om Kairo 678:

Tre kvinnor har blivit utsatta för sexuellt ofredande, på väg till arbetsplatsen, i publiken på fotbollsmatchen och på öppen gata utanför sitt hem. De bestämmer sig för att hämnas sina förövare, var och en på sitt eget sätt.

Titel: De dansande andarnas skog
Originaltitel: Salt of the Earth
Regissör: Herbert J Biberman
År: 1954
Jordens salt

Bushra, Nelly Karim, Maged El Kedwany, Nahed El Sebaï, Bassem Samra, Ahmed El Feshawy, Omar El Saeed, Sawsan Badr, Yara Goubran, Marwa Mahran

Mohamed Diab

Drama

Cairo 6,7,8, Cairo 678

Egypten
Diskussioner om Kairo 678  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kairo 678 (10 st)
Gordyal (Anmäl)   21:27 21/1
Inledningsvis känns filmen mest "angelägen men trist", men tristheten försvinner sakta men säkert, och till slut har vi en "angelägen och bra" film istället. Gillade såväl skådespelerskorna som deras karaktärer - explosiva och grymt dynamiska. (9/15)
fridenpaden (Anmäl)   23/5 2014
Efter en sviktande start så blev det här en hyggligt bra film.
goeran (Anmäl)   10/11 2013
Mohamed Diabs Kairo 678 från 2010 är en sevärd film om kvinnornas situation i Egypten; om sexuella trakasserier och mäns förlegade kvinnosyn.
Gigi1943 (Anmäl)   10/11 2013
Varör gav jag den bara en trea? Förmodligen för att jag blev så illa till mods över att få skrivet i ansiktet vilka svin männen är på denna sidan jordklotet. Och jag som ogillar att trängas i tunnelbanman för risken att bli bestulen på min plånbok! Det var en mycket stark film. Men jag vill inte se den en andra gång (som det skall vara för att jag ska ge den en fyra).
Hargulaf (Anmäl)   8/3 2013
Filmen lyckas på nåt magiskt vis blanda alla möjliga genrer på ett sätt som funkar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kairo 678