Candyman

Originaltitel: Candyman
Regissör:Bernard Rose
Utgivningsår:1992

Om Candyman:

Den kvinnliga forskaren Helen undersöker legenden om Candyman, en svart man som mördades för hundra år sedan och som enligt sägnen går igen och mördar folk.

Titel: Candyman 3
Originaltitel: Child's Play 2
Regissör: John Lafia
År: 1990
Den onda dockan 2

Virginia Madsen, Tony Todd, Xander Berkeley, Vanessa Williams, Kasi Lemmons, Marianna Elliott, DeJuan Guy, Ted Raimi

Bernard Rose, Clive Barker

Drama, Thriller, Skräck, Mysterium

Recension Candyman

- Rubbermonster sätter betyg 4 och skriver:
Filmen är långt ifrån någon vanlig skräckfilm, åtminstone enligt Fangoriamallen. Nästan alla scener utspelar sig i dagsljus eller i fullt upplysta lokaler och det är upp till Tony Todd (med sin helt magnifika röst), Virginia Madsens skådespeleri och Philip Glass underbara musik att fastställa själva skräckelementen och det gör de alldeles utmärkt.[*} Speciellt blodig är inte filmen heller, utan förlitar...

Recension av Candyman - Läs hela!

Diskussioner om Candyman  (0 diskussioner)
Kommentarer om Candyman (206 st)
Solidus (Anmäl)   10:52 24/3
Skräckfilm som sticket ut. Den som förväntar sig en typisk slasher, lär bli besviken (även om en del element från grenen finns där). Mycket av filmens styrka ligger i dess atmosfär, skådespel och att regissören har tagit något som hade kunnat bli B och förvandlat till en A-produktion. I dessa tider när filmer tävlar om att vara mångdimensionella så känns det att man glömmer bort hur modern CANDYMAN faktiskt är. Jag gillar även idén om en folklore som forskare vill ha ett svar på. Det gör att filmen ger skräckgenren friska vindar. För att citera Trangor: Välgjord skräckfilm som inte skriver facit på näsan. Servärd!
martin eden (Anmäl)   12:45 17/2
Fin och stämningsfull 90-talsskräck som med rätta fått kultstatus. Filmen är mycket subtil och både skådespel och regi är riktigt bra. Jag gillar manuset och faktumet att man lyckas skapa ett modernt filmmonster med pondus och som inte är en direkt kopia av de klassiska sådana. Gillar också titelkaraktärens tragik och bakgrundshistoria.Musiken av Philip Glass är fullkomligt lysade!! Mycket bra!!! 4.
Trangor (Anmäl)   16/7 2018
När jag läser kommentarerna här märker man att upplösningen har gått många förbi. Antar att det är priset man får betala för subtilitet.
Trangor (Anmäl)   16/7 2018
Välgjord skräckfilm som inte skriver facit på näsan.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Candyman