Betyg idag: 1 736 Besökare idag: 4 118

Originaltitel: Cape Fear
Regissör:Martin Scorsese
Utgivningsår:1991

Om Cape Fear:

En nyutsläppt fånge gör livet surt för advokaten som några år tidigare inte lyckades få en frikännande dom. Han börjar med att bekanta sig med advokatens dotter.
Se filmen på Headweb

Regissör: Adrian Lyne
År: 1987
Genre: Drama, Thriller
Farlig förbindelse

Robert De Niro, Nick Nolte, Jessica Lange, Juliette Lewis, Joe Don Baker, Robert Mitchum, Gregory Peck, Martin Balsam, Illeana Douglas, Fred Dalton Thompson, Zully Montero

Wesley Strick

Kriminalare, Thriller, Skräck

Recension Cape Fear

- Jämte sätter betyg 5 och skriver:
Cape Fear är Martin Scorseses remake av originalfilmen från 1962. Det är vad jag har förstått i stor sett samma handling, samma enkla men ack så kraftfulla originalmusik och Gregory Peck från original filmen har en liten roll i 1991 års utgåva. Detta är helt klart en av mina favoriter. Man har Martin Scosese, Robert De Niro, en suverän handling och ett minnesvärd slut. Det finns ingen bättre genre...

Recension av Cape Fear - Läs hela!

Diskussioner om Cape Fear  (0 diskussioner)
Kommentarer om Cape Fear (323 st)
Roswall (Anmäl)   23:21 6/3
Lewis imponerar, de andra gör de bra med. Scorsese lyckas väl med estetiken, men tyvärr är berättelsen både för bisarr och våldsam. Jag uppskattar de etiska undertonerna.
Boondock_saint (Anmäl)   10/11 2017
Helvete vad kass!
Sture Stenhög (Anmäl)   29/5 2017
Originalfilmen ska väl inte målas upp som något mästerverk, men den lyckades bättre än denna med att skapa en känsla av maktlöshet, och den hade en Robert Mitchum i absolut toppform medan De Niro mest bara går på tomgång i denna. Kul dock att både Mitchum och Peck dyker upp även i den här. Att Scorsese försöker göra vissa aspekter av historien lite mer komplexa är också lovvärt, men tyvärr undermineras de försöken av att andra aspekter är alltför dumma och fåniga. När den utdragna och överdrivna tredje akten tar över, så raserar den allt som man har försökt bygga upp tidigare. Den här filmen hade behövt bestämma sig för om den ville vara seriös eller oseriös, man kan inte få båda
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
Det här är en läbbig historia. Jag såg den gamla varianten från 1962 (med Gregory Peck) för cirka 25 år sedan. Lite väl länge sen för att kunna göra en bra jämförelse. Tror den nya varianten är mustigare tack vare Scorseses perfekta regi. Den stegrande spänningen känns igen. Sevärd.
Stygga-Vargen (Anmäl)   23/10 2016
Jag har inte sett originalet så vilken version som är bäst kan jag inte yttra mig om. Men den här filmen tycker jag är väldigt bra, faktiskt en av de bästa som gjordes på 90-talet. Både Nick Nolte, Robert De Niro och Juliette Lewis gör väldigt bra ifrån sig. Till och med Jessica Lange gör bra ifrån sig för en gångs skull. Och filmen är väldigt spännande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Cape Fear