Kapernaum

Originaltitel: Capharnaüm
Regissör:Nadine Labaki
Utgivningsår:2018

Om Kapernaum:

Historien följer 12-åriga Zain som känner en sådan ilska över sin och sin systers livssituation att han bestämmer sig för att inleda en rättegång mot sina föräldrar.

Zain Al Rafeea, Yordanos Shiferaw, Boluwatife Treasure Bankole, Kawsar Al Haddad, Fadi Yousef, Haita 'Cedra' Izzam, Alaa Chouchnieh, Nadine Labaki, Elias Khoury, Nour El Husseini, Joseph Jimbazian, Samira Chalhoub, Farah Hasno

Nadine Labaki, Jihad Hojeily, Michelle Keserwany, Khaled Mouzanar

Drama

Capernaum

Libanon, USA
Diskussioner om Kapernaum  (0 diskussioner)
Kommentarer om Kapernaum (6 st)
dr_Robert (Anmäl)   19:02 25/4
Filmen har ett ärende även om den lyckligtvis formulerar sig i slagords- eller Facebookspråk. Bitvis biter handlingen hårt och särskilt de båda gossebarnen övertygar totalt. Men tidvis förlorar handlingen delar av sin trovärdighet och de vuxna skådespelarna har det ofta svårare. Ojämnt alltså och filmen rymmer såväl passager värda betyget 5 som betyget 2. Början är ganska seg. Men fyran är till sist självklar.
Ful_fisk (Anmäl)   08:05 14/3
Rakt igenom skitbra! Otroligt kraftfull filmupplevelse som ej bör missas. Skjaskigt, realistiskt och otroligt bra gjort. Zain och lillgossen är fantastiska!
Tonti (Anmäl)   11:02 12/3
Det är onekligen fint när de mest hänger runt, och det är nåt särskilt med ett barn som tar hand om en bebis, vilket vi alla känner igen från Balangigas universum. Men interaktionen med vuxenvärlden bortsett från Rahil/Tigris brister i trovärdighet, och inramningen med rättegången är inte mindre än en styggelse. Men jag blev positivt överraskad av hur lös filmen tillåts vara i partier.
myslas (Anmäl)   20:25 3/3
Bortsett från Roma den bästa filmen från 2018 jag sett. Det enda som egentligen hindrar mig från att sätta högsta betyg är att rättegångsscenerna inte riktigt passar in i resten av filmen, de kunde gott ha klippts bort. Zain är makalöst bra i huvudrollen.
Jaganatha (Anmäl)   23:10 1/3
Detta är en fantastiskt bra och träffande skildring av barnfattigdom och filmen visar verkligen väl upp vad det är som ligger bakom dagens flyktingströmmar. Tolvåringen som spelar huvudrollen är ett underverk av trovärdighet och jag tror aldrig heller att jag har sett en tvååring göra en så stor roll i en film någonsin. Regissören Labaki har gjort ett helgjutet jobb och nästan allt som händer lär vara hämtat från verklighetens Beirut eller närområdet. Få filmer kommer att kunna slå detta i år.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Kapernaum