Capitalism: A Love Story

Originaltitel: Capitalism: A Love Story
Regissör:Michael Moore
Utgivningsår:2009

Om Capitalism: A Love Story:

Michael Moore försöker hitta orsaken till den globala ekonomiska nedgången och tar en titt på företagen och det politiska fifflet som har kulminerat i det som Moore har beskrivit som "Det största rånet i Amerikas historia" - den stora överföringen av amerikanska skattebetalares pengar till privata finansinstitutioner.
Se filmen på Plejmo

Michael Moore

Dokumentär

Recension Capitalism: A Love Story

- Taliah sätter betyg 4 och skriver:
Moore har på ett mycket finurligt sätt använt de värderingar som den alldagliga amerikanska medborgaren sätter högst för att skaka om deras världsbild och få dem att se sin verklighet på ett nytt sätt.

Recension av Capitalism: A Love Story - Läs hela!

Diskussioner om Capitalism: A Love Story  (0 diskussioner)
Kommentarer om Capitalism: A Love Story (121 st)
NoWireHangers (Anmäl)   1/3 2016
Här bjuds på många exempel på vad som är fel med korruption, men någon egentlig saklig kritik om kapitalism framförs aldrig. Moores avslutar filmen med att konstatera att kapitalism är ondska och bör ersättas med demokrati, men vad det innebär, eller på vilket sätt kapitalism och demokrati skulle vara varandras motsatser, förklaras inte.
JeremyClarkson (Anmäl)   13/11 2014
Den mest förvirrade filmtiteln i världshistorien. Rån, i det här fallet den stora överföringen av amerikanska skattebetalares pengar till privata finansinstitutioner, har ingenting med kapitalism att göra. Kapitalism går ut på att man får behålla frukten av sitt arbete. Om man blir rånad så har man ju inte fått behålla frukten av sitt arbete. Rån är direkt anti-kapitalistisk. Det som Moore kritiserar i den här filmen benämns bäst som korporativism.
dafreakish (Anmäl)   31/8 2014
När Moore ska analysera kapitalism i allmänhet och amerikansk kapitalism i synnerhet blir det en subjektiv historia på ett sätt bara Moore kan. Det är inte lika bra som Bowling For Columbine eller Fahrenheit 9/11 men han är fortfarande väldigt bra på att förtydliga sina poänger. Det blir extremt publikfriande och populistiskt men han når ändå kärnan, antingen gillar man det eller så gör man det inte. Jag gillar Moore, kanske inte helt för hans extrema subjektivitet eller buffliga utstrålning, men för att han ändå vågar röra det förbjudna och ifrågasätta de saker som i mina ögon också är fel med USA. Svag fyra.
Necross (Anmäl)   27/6 2013
Egentligen lite simplare i utförande än flera av hans andra filmer, men ämnet är så otroligt viktigt.
le monster (Anmäl)   12/5 2013
En hullingförsedd studie i den amerikanska ekonomin som sätter kapitalismen på den anklagades bänk men på något sätt misslyckas den med att döma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Capitalism: A Love Story
Se filmen