Betyg idag: 1 096 Besökare idag: 7 106

Originaltitel: Infamous
Regissör:Douglas McGrath
Utgivningsår:2006

Om Capote - En iskall mordgåta:

Under sin research till romanen "In Cold Blood" utvecklar den flamboyanta och homosexuella författaren, Truman Capote, ett nära förhållande till den morddömde Perry Smith. Smith är en farlig man som tillsammans med sin partner-in-crime, Richard Hickock, sköt och dräpte en familj på fyra, med en nästintill overklig cynism och utan något motiv. Capote engagerar sig i händelsen och genom en lång rad intervjuer uppstår det förtroende mellan de två männen.

Titel: Capote
Originaltitel: Peter & the Wolf
Regissör: Suzie Templeton
År: 2006
Peter & the Wolf

Toby Jones, Sandra Bullock, Daniel Craig, Lee Pace, Peter Bogdanovich, Jeff Daniels, Sigourney Weaver, Isabella Rossellini, Hope Davis, Juliet Stevenson, Michael Panes, John Benjamin Hickey, Morgan Farris, Gwyneth Paltrow

Douglas McGrath

Drama, Kriminalare, Biografi

Every Word Is True, Have You Heard?

Diskussioner om Capote - En iskall mordgåta  (0 diskussioner)
Kommentarer om Capote - En iskall mordgåta (48 st)
Gordyal (Anmäl)   15:16 9/7
En paradoxal film på många sätt och vis, då den både är lysande och kommer till korta. Den vill aldrig riktigt gripa tag ordentligt, men släpper ändå inte taget. Skådespelarna överlag levererar individuellt, medan samspelet är undermåligt - det känns som att alla solojobbar på varsin planet. Tydligast märks det på Toby Jones som gör en grymt bra Capote, men har nästan inget att ge sina motspelare, vilket i sin tur gör att trovärdigheten dalar. Men filmen är full av små guldkorn, och jag upplever inte en enda liten svacka. Nu är jag pepp på Capote, för jag anar att den är bättre. Och är den det så är den bra, för en trea kan inte bli så mycket rakare än så här. (8/15)
Zarquon (Anmäl)   22:12 11/2
Märklig liten historia om en märklig liten man. Hade inte hört talas om Truman Capote innan, men efter att ha tittat på några klipp verkar det som att Toby Jones porträtterande är superlikt. Bra skådespeleri överlag.
Krille80 (Anmäl)   31/12 2014
Det är inte helt ovanligt att två filmer om samma ämne kan dyka upp inom en väldigt kort tidsperiod men får väl ändå ses som speciellt. Infamous kom i skymundan av filmen Capote där Philip Seymour Hoffman briljerade i den oscarsvinnande rollen som Truman Capote. För mig var Hoffmans prestation det(enda) jag gillade med den filmen. Infamous är varken sämre eller bättre än Capote men då handlingarna är lika så vinner Hoffmans rollprestation valet för vilken film man bör välja.
LacombeLucien (Anmäl)   14/6 2014
Intressant.
ulpe01 (Anmäl)   23/7 2012
Toby Jones är fantastisk i gestaltning av Capote och övriga skådisar håller hög nivå rakt igenom. Både roligt och gripande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Capote - En iskall mordgåta