Captain Fantastic - En annorlunda pappa

Originaltitel: Captain Fantastic
Regissör:Matt Ross
Utgivningsår:2016

Om Captain Fantastic - En annorlunda pappa:

En far bor med sina sex barn långt inne i de djupaste skogarna i nordvästra USA. Han har ägnat sitt liv åt att lära barnen hur man ska leva och överleva långt från civilisationen, men en dag tvingas de lämna deras självgjorda paradis. När han konfronteras med den verkliga världen utmanas hans idéer om frihet och vad det innebär att försörja en familj.

Titel: Into the Wild
Originaltitel: Into the Wild
Regissör: Sean Penn
År: 2007
Genre: Drama, Äventyr, Roadmovie
Into the Wild
Titel: Den första dagen på resten av ditt liv
Originaltitel: Le premier jour du reste de ta vie
Regissör: Rémi Bezançon
År: 2008
Film nr.: 71983
Den första dagen på resten av ditt liv
Titel: Defamation
Originaltitel: Benda Bilili!
Regissör: Renaud Barret, Florent de La Tullaye
År: 2010
Benda Bilili!

Viggo Mortensen, George MacKay, Samantha Isler, Annalise Basso, Nicholas Hamilton, Shree Crooks, Charlie Shotwell, Trin Miller, Kathryn Hahn, Steve Zahn, Elijah Stevenson, Teddy Van Ee, Erin Moriarty, Missi Pyle, Frank Langella, Ann Dowd, Louis Hobson

Matt Ross

Drama, Komedi

Diskussioner om Captain Fantastic - En annorlunda pappa  (0 diskussioner)
Kommentarer om Captain Fantastic - En annorlunda pappa (57 st)
mammene (Anmäl)   23:23 9/6
Fick en känsla av Sound of Music fast utan music, med alla dessa språngmarscher av barn. Sätter lite fingret på hur försvarslösa barn egentligen är mot sina föräldrar och hur föräldrar vill göra det som de anser bäst för sina barn, kan det mötas? Här var det lite extremt, men man förstod poängen och bra att man tog sig tid att bygga upp deras liv. Det var gjort så man pendlade och hamnade någonstans i mitten till slut, det är bra, mindre bra att förändringen gick lite väl fort. Men i det stora hela gillade jag filmen.
Sture Stenhög (Anmäl)   00:16 9/6
Intressant (!) film. Den har verkligen lyckats hitta en fin balans där jag hela tiden pendlar mellan att i ena stunden störa mig på den här familjen, för att i nästa stund gilla dem och hålla på dem. Jag tror nog att den sortens karaktärer i allmänhet är att föredra framför sådana som man ovillkorligt omfamnar. Men filmen handlar väl egentligen inte om huruvida Viggo har rätt eller fel, den handlar snarare om barnuppfostran i största allmänhet, och väcker tänkvärda frågor kring vilka friheter en förälder får och bör ta sig jämfört med det konventionella. Att det är svårt att få fördelarna utan att få med nackdelarna på köpet visar den här filmen på ett övertygande sätt. Jag önskar kanske att den fungerade lite bättre som film dock, oinspirerad regi och hafsig struktur håller den tillbaka lite, men en någorlunda stark trea är det
Biberkolben (Anmäl)   10:41 5/6
Goblim: Pappan är ju inte kommunist; det är äldste sonen som är det (maoist). Jag tycker snarare att de försöker leva och lära som anarcholiberaler. Bra film, i övrigt! Fin, intressant och rolig men samtidigt vemodig.
skitbad (Anmäl)   11:52 26/5
Lite kluven här, småmysig och ifrågasättandet av våra inrutade normer är givetvis alltid välkommet. Däremot kommer jag inte ifrån känslan av att den känns lite "billigt" berättad, vad som hade kunnat kännas genuint och intressant får en lite plastig efterkänsla med övertydliga poänger, synd.
KyLLo (Anmäl)   20:43 23/5
Lite annorlunda, fint castad och bra färgsättning. Det är nog det bästa. Trots att den är dåligt sammanhållen är den ganska lättittad. Men jag upplever samma problem som för Wes Anderson. Det blir inte särskilt trovärdigt och därför inte berörande. Inte heller är den särskilt skruvad och underhållande. Det är som att Matt Ross har stoppat in det ena och andra bara för att det säljer. Det gör att betyget inte kan bli högre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Captain Fantastic - En annorlunda pappa