Captain Marvel

Originaltitel: Captain Marvel
Regissör:Anna Boden, Ryan Fleck
Utgivningsår:2019

Om Captain Marvel:

Carol Danvers blir en av universums mäktigaste hjältar när Jorden hamnar mitt i ett galaktiskt krig mellan två utomjordiska raser.

Brie Larson, Samuel L Jackson, Ben Mendelsohn, Jude Law, Annette Bening, Lashana Lynch, Clark Gregg, Rune Temte, Gemma Chan, Algenis Perez Soto, Djimon Hounsou, Lee Pace, Chuku Modu, Matthew Maher, Akira Akbar, Azari Akbar, Kenneth Mitchell

Anna Boden, Ryan Fleck, Geneva Robertson-Dworet

Action, Äventyr, Science Fiction

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer, Superhjältar
Diskussioner om Captain Marvel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Captain Marvel (22 st)
HerrNenne (Anmäl)   21:51 21/3
Den här är väldigt bra i dramascenerna, men som vanligt blir jag ganska uttråkad i själva actionserierna, förutom när de faktiskt visar på något nytt, nån kraft eller så tex. Jag tycker Brie Larson är riktigt bra i rollen, passar grymt bra. Det är en bra film som lutar sig mot och bygger upp Marveluniversumet på ett riktigt bra men samtidigt ska man nog vara ärlig att säga att hade det varit en film som enbart skulle stå på egna ben hade nog betyget automatiskt dippat, kanske till och med ordentligt. Katten var så sjukt töntig och jag blir så trött.
pufred (Anmäl)   20:31 21/3
Har aldrig varit med om maken till kontrovers och konspirationer som kring denna Marvel-film. Att Disney försöker mörka betyg, har kopierat rescensioner, tomma salonger till årets största box-office mm. Brie Larsons radikalfeministiska aktivism. Marvel kör en SJW-agenda. Allt runtomkring är mer spännande än själva filmen. Men när jag då äntligen såg filmen, så ja, visst kan jag förstå viss kritik om Marvel's ständiga gender/race-bending. Hur de försöka spela upp Cpt Marvel på bekostnad av tidigare hjältar. Men jag tyckte de klarade balansgången rätt ok. Kändes inte som jag fick ett anti-patriarkat nedkört i halsen. Brie Larson var väl kanske felcastad och är rätt okarismatisk , men hon är ju duktig och hade väl kanske inte jättemycket att jobba med. Jag är ju uppväxt med Carol Danvers som Ms. Marvel-Warbird-Binary. Och tappade intresset då hon blev Captain Marvel då serietidningen var rätt usel, och de har försökt reboota den åtskilliga gånger men ingen är direkt intresserad. Filmen tyckte jag faktiskt var bättre än tidningen. Kul att återse Fury, Coulson, Ronan, Korath (fast de sista 3 har knappt något utrymme alls). Trevligt att stifta bekantskap med Skrulls & Kree. Den ska ju spela lite på 90-talets actionkomedier, men komedin var inte direkt rolig, actionen sönderklippt. Hennes krafter känns rätt OP och får ingen förklaring, och hennes karaktär är en "Mary Sue". Rätt sterotypt att den färgade familjen har en frånvarande fader (till skillnad från serien). Är filmen dålig? Nä,över förväntan faktiskt. Har både bra och dåliga stunder. Marvel har en rätt hög lägstastandard. Folk vill gärna jämföra den här med DC's Wonder Woman, så ok. Filmen tycker jag är bättre, Brie har inte en suck mot Gal Gadot. En katt verkar ha gjort mest bestående intryck av karaktärerna. Jag rankar den här bland det lägre skiktet av Marvelfilmer men den pendlar ändå mellan 2 och 3 i betyg. Så ändå helt ok, men har ingen wow-faktor.
ekback (Anmäl)   20:56 18/3
Brie gör en skön tolkning av rollen, Jackson och Jude är också bra och äntligen får man lite mer bakgrund till Avengers.
dafreakish (Anmäl)   11:55 15/3
Äntligen en Marvel-film med en kvinnlig karaktär i huvudrollen. Brie Larson slukar rollen med hull och hår och ger kaptenen kött, blod och pondus. En stor skådespelerska i en egentligen ganska svår roll att ta på allvar. Den föryngrade Fury är ett tekniskt mästerverk och Jackson och Larson tillsammans är riktigt bra. Den här filmen behövdes och det ska bli intressant att se vilket inflytande den överlägsna Captain Marvel kommer ha i Endgame. Väldigt nära en fyra.
drl0g (Anmäl)   22:53 13/3
En av de svagare MCU-filmerna. Samuel L Jackson är bra, Ben Mendelsohn är förvånansvärt bra men Brie Larson är blek. Tråkigt då Brie var fantastisk i Room och Short Term 12. Jude Laws karaktär är enormt underskriven och underanvänd. Storyn är inte heller speciellt intressant och det blir aldrig direkt spännande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Captain Marvel