Betyg idag: 1 210 Besökare idag: 4 287

Originaltitel: Carlito's Way
Regissör:Brian De Palma
Utgivningsår:1993

Om Carlito's Way:

Han är en legend. Nu, efter fem år i fängelse har Carlito Brigante kommit hem. Året är 1975 och gatan är sig lik, men de gamla höjdarna är borta - utslagna, utbrända eller begravda. Carlito har bestämt sig, han skall härifrån. Men han behöver ett startkapital. En chans dyker upp när hans vän och advokat David Kleinfeld ber om en sista gentjänst. Carlito bestämmer sig för att hjälpa sin vän eftersom David fick ut honom ur fängelset. Ett beslut han kommer att ångra bittert.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: The Departed
Regissör: Martin Scorsese
År: 2006
The Departed

Al Pacino, James Rebhorn, Luis Guzmán, Viggo Mortensen, John Leguizamo, Penelope Ann Miller, Sean Penn, Joseph Siravo, Richard Foronjy, Ingrid Rogers, John Ortiz, Adrian Pasdar, Jaime Sánchez, Rick Aviles

David Koepp

Drama, Kriminalare

Recension Carlito's Way

- Bobby Peru skriver:
Detta är Brian De Palma's sena "uppföljare" till kultfilmen "Scarface" från 1983. Här spelar Al Pacino Carlito Brigante, en gammal gangster som frisläpps efter kontakter med advokaten och goda vännen David Kleinfeld. Han vill börja ett nytt liv, men det dröjer inte länge tills han är på samma spår igen... Den här gangstern är en överraskande bra film. Efter alla klichéer lyckas De Palma och...

Recension av Carlito's Way - Läs hela!

Med i listor: Italienska maffian
Filmnummer: 2063
Diskussioner om Carlito's Way  (0 diskussioner)
Kommentarer om Carlito's Way (353 st)
mammene (Anmäl)   15/12 2017
Al Pacino kan i mitt tycke emellanåt vara väldigt dryg, men här var han perfekt för sin roll. En bra uppbyggd historia där man visste en del och då kunde ägna sig åt att spekulera hur det skulle gå till och ändå på något vis bli förskräckt. Här får man verkligen erfara hur svårt det kan vara att ta sig ur det man en gång gett sig in i och vad vänskap är och inte är. En speciell känsla bar upp det hela.
Sture Stenhög (Anmäl)   13/12 2017
Den här filmens rykte är väl inget att skämmas för, men den känns ändå lite underskattad jämfört med andra filmer i genren. Den lyckas ovanligt bra med att skildra dynamiken i gangstervärlden och hur svårt det är att för de människor som rör sig där att ta kloka beslut. Såväl lojalitet som illojalitet kan leda rakt ner i fördärvet, och att det inte är lätt att ta sig ur denna värld skildras med all önskad tydlighet. Man har dessutom lyckats iscensätta 70-talets New York och den intågande discoeran på ett sätt som känns väldigt levande. Skådespeleriet är även det av allra högsta klass. Al Pacino är onekligen på hemmaplan och lyckas på ett övertygande vis skildra de inre slitningar som hans karaktär brottas med. Vidare är det här Sean Penns bästa rollgestaltning i karriären, och Luis Guzman briljerar varje gång han dyker upp. Filmen har också flera mer actioninriktade sekvenser som är riktigt bra, exempelvis avslutningen på tågstationen och scenen i biljardhaket. Allt man kan tänkas vilja ha från en sådan här rulle alltså
Stygga-Vargen (Anmäl)   1/8 2017
Det här var ju ingen höjdare...
Artifact (Anmäl)   23/4 2017
Kändes som en bra film, men den engagerade mig inte. Sean Penn var bra. Är inte intresserad av att se den igen.
jopjop (Anmäl)   22/4 2017
Bra i början.