Carmen

Originaltitel: U-Carmen e-Khayelitsha
Regissör:Mark Dornford-May
Utgivningsår:2005

Om Carmen:

Ny version av operan Carmen som utspelar sig i sydafrikansk townshipmiljö och sjungs på xhosa.

Pauline Malefane, Andile Tshoni, Lungelwa Blou, Zweilungile Sidloyi, Andries Mbali, Zamile Gantana, Andiswa Kedama, Ruby Mthethwa

Mark Dornford-May, Andiswa Kedama

Drama, Romantik, Musikal

Carmen från Khayelitsha

Sydafrika
Med i listor: Guldbjörnar i Berlin
Filmnummer: 42069
Diskussioner om Carmen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Carmen (9 st)
Taandborste (Anmäl)   10/1 2015
Inte riktigt min kopp te, men ganska spännande idé.
Nads (Anmäl)   30/3 2012
Det är inte ofta man får se en film där de sjunger opera på klickspråk. Ganska intressant till en början, mest för att man inte sett något liknande tidigare, men det blir snabbt ganska ointressant och jobbigt, och man får ingen som helst sympati för någon karaktär och till slut är inte ens klickljuden spännande. Kan inte ge annat än det lägsta betyget för det var få saker som tilltalade mig tyvärr.
goeran (Anmäl)   26/9 2009
Med Bizets musik och Meilhacs och Halévys libretto går det egentligen inte att misslyckas (Carmen är alltid Carmen) men denna filmatisering är väl inte direkt omistlig.
snowden (Anmäl)   25/9 2009
Missade halva och var dessutom tvungen att ha låg volym, så jag kan inte sätta ett rättvist betyg just nu.
Hargulaf (Anmäl)   23/1 2007
Filmatiseringar av opera/operett gör det klart mer tillgängligt för mig med textning och närbilder. Att flytta handlingen till nutid funkar också bättre än 1800-talets Spanien. Tappar dock styrfarten nånstans i mitten och blir för lång. En svag fyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Carmen