Regissör:Brian De Palma
Utgivningsår:1976

Om Carrie:

Skolflickan Carrie har en övernaturlig förmåga som innebär att hon kan flytta saker med hjälp av tankekraft. Detta leder till en katastrof för hennes plågoandar... Baserad på romanen "Carrie" av Stephen King från år 1974.

Titel: Carrie
Regissör: Richard Bates Jr
År: 2012
Genre: Skräck
Excision

Sissy Spacek, Piper Laurie, Amy Irving, William Katt, John Travolta, Nancy Allen, Betty Buckley, P J Soles, Priscilla Pointer, Sydney Lassick, Stefan Gierasch, Michael Talbott

Lawrence D Cohen

Drama, Thriller, Skräck, Fantasy

Recension Carrie

- billybob sätter betyg 5 och skriver:
Carrie White är skolans hackkyckling. Alla de andra retar henne. Som om det inte skulle vara nog har hon en överreligiös mamma, som snabbt påpekar Carries handlingar och hävdar att hon syndar. En utav skolans personal tar tag i saken och börjar prata med Carrie och försöker bygga upp hennes självförtroende. Sakta men säkert börjar Carrie blomma ut, och när Sue övertalar sin kille att gå med Carrie...

Recension av Carrie - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Stephen King
Diskussioner om Carrie  (0 diskussioner)
Kommentarer om Carrie (371 st)
gjoob (Anmäl)   19/3 2018
Omsedd idag, hade inte sett den sedan tonåren.Tvärtemot vad jag mindes så var "dramadelen" ganska gripande och den berömda hämnddelen lite av en besvikelse. Slutet hade jag helt glömt, det gav filmen en religiös karaktär som den nog skulle ha klarat sig utan. Kan dock konstatera att den har bra skådespelare, en rejält cynisk historia, ett fult 70-talsutseende och att splitscreens-effekter inte har åldrats väl. Men fortfarande en klassiker värd namnet och en stabil trea.
Raimo_1985 (Anmäl)   10/12 2017
Brutal, hård, grym, blasfemisk, ond, mörk, tung! Utsökt skådespeleri av de flesta dessutom, särskilt Sissy Spacek.
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
Klassiker
Stygga-Vargen (Anmäl)   21/7 2016
Även om det finns många bra filmer som är baserade på böcker så är det inte ofta jag tycker att filmen är bättre än boken, men det gör jag faktiskt när det gäller Carrie. Denna film är väldigt välgjord och är både kuslig, skrämmande och spännande! Stort plus till skådespelarna också!
Qhunden (Anmäl)   25/4 2016
På det hela taget en rätt bra och stämningsfull film, vilket Spacek har stor del i. 70-tals-estetiken är dock stundtals lite svår att ta på allvar vilket framkallar en del fniss.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Carrie