Betyg idag: 2 589 Besökare idag: 6 713

Originaltitel: Casablanca
Regissör:Michael Curtiz
Utgivningsår:1942

Om Casablanca:

Rick Blaine, en cynisk nattklubbägare i den under andra världskriget kritiska staden Casablanca, får problem när hans gamla flamma Ilsa oförhappandes dyker upp och, tillsammans med sin make Laszlo, vill köpa utresepapper.
Se filmen på Plejmo

Titel: Att ha och inte ha
Originaltitel: To Have and Have Not
Regissör: David Hogan
År: 1996
Genre: Drama, Action
Barb Wire

Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains, Conrad Veidt, Sydney Greenstreet, Peter Lorre, Dooley Wilson, SZ Sakall, Madeleine Lebeau, Joy Page, John Qualen, Leonid Kinskey

Julius J Epstein, Philip G Epstein, Howard Koch

Drama, Romantik, Krig

Recension Casablanca

- JoeZ sätter betyg 5 och skriver:
En av världens bästa filmer. Filmen utspelar sig på andra världs kriget då Lisabon blev en stor inlastnings punkt för flyktingar och Casablanca är ett av dom ställena som flyktingarna kommer till innan Lisabon. Man får följa folkets jakt på utgångsvisum så att dom någon gång kan komma till Lisabon. Micheal Curtiz oscarsbelönande mästerverk om barägaren Rick som först spelar en neutral typ som inte...

Recension av Casablanca - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Krig Top 50, Oscars, Populärt och billigt, Romantik Top 50
Diskussioner om Casablanca  (0 diskussioner)
Kommentarer om Casablanca (565 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23:05 17/10
BrutusBeefcake (Anmäl)   19/12 2016
Odödliga citat och bra skådespel, men historien lämnade ändå en del att önska. Jag hade hoppats på något större efter allt man hört, men enkelheten har en viss charm det också. Förstår dess status, men inte helt hänförd. (8/15)
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
70 år gammal odödlig klassiker. Det bästa från 40-talet jag sett, en fascinerande film som har det mesta. En bra och väl berättad historia som utspelas under andra världskriget i en snygg och behaglig atmosfär. Att det hela producerats med en ganska så begränsad budget gör det hela ännu mer imponerande. Stämningsfullt pianoklink och sång från Sam (Dooley Wilson), bl.a.”As times goes by” och ” Knock on wood”, mysigt. En mycket bra produktion med stora skådisar, t.ex. Humphrey Bogart och Ingrid Bergman.
Stygga-Vargen (Anmäl)   14/11 2016
Har man inte sett den här filmen så borde man seriöst sätta sig i skamvrån med en dumstrut på huvudet och sitta kvar där i en vecka för det här är en av tidernas absolut bästa filmer, alla kategorier. Filmen är både gripande och spännande och när det gäller skådespeleriet finns det absolut ingenting att klaga på - Humphrey Bogart och Ingrid Bergman visar var skåpet ska stå!
Engravadlax (Anmäl)   3/9 2016
Det är tydligt varför filmen blev en klassiker, helt klart en av de bästa från sin tid--en tid då överspel hörde konstformen till, manusförfattare skrev publiken på näsan, och varje ruta är pur glamour.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Casablanca