Casablanca

Originaltitel: Casablanca
Regissör:Michael Curtiz
Utgivningsår:1942

Om Casablanca:

Rick Blaine, en cynisk nattklubbägare i den under andra världskriget kritiska staden Casablanca, får problem när hans gamla flamma Ilsa oförhappandes dyker upp och, tillsammans med sin make Laszlo, vill köpa utresepapper.
Se filmen på Plejmo

Titel: Att ha och inte ha
Originaltitel: To Have and Have Not
Regissör: John Brahm
År: 1947
Genre: Action, Kriminalare, Romantik, Äventyr, Krig
Singapore

Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains, Conrad Veidt, Sydney Greenstreet, Peter Lorre, Dooley Wilson, SZ Sakall, Madeleine Lebeau, Joy Page, John Qualen, Leonid Kinskey

Julius J Epstein, Philip G Epstein, Howard Koch

Drama, Romantik, Krig

Recension Casablanca

- Priceguy sätter betyg 5 och skriver:
Film uppfanns för över 110 år sedan. Under den tiden har givetvis enorma framsteg gjorts, inte bara inom tekniken utan även med sättet att presentera film. Något så enkelt som att röra på kameran samtidigt som man filmar är flera år yngre än filmkonsten själv. Av denna anledning fungerar många filmer, som på sin tid var banbrytande och fantastiska exempel på vad film kunde göra, helt enkelt inte...

Recension av Casablanca - Läs hela!

Med i listor: 40-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Hollywood-klassiker, Krig Top 50, Oscars, Populärt och billigt, Romantik Top 50
Diskussioner om Casablanca  (0 diskussioner)
Kommentarer om Casablanca (566 st)
Pi-R (Anmäl)   20:45 12/1
Det är lite klurigt att sammanfatta varför och på vilket sätt man tycker om den film som man håller för alla tiders främsta... men för varje gång jag ser Casablanca så blir det tydligare att det är det den är. Vare sig man pratar cinematografiskt, musikaliskt, manusmässigt, eller om rollprestationerna, så är Casablanca för mig den film alla andra mäts efter (och faller till korta för). Från introt till att dimman lägger sig över slutscenen, genom varje perfekt replik, stämningen som sipprar ut från Rick’s, och rollfigurernas många lager av mänsklighet.This is it.
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
BrutusBeefcake (Anmäl)   19/12 2016
Odödliga citat och bra skådespel, men historien lämnade ändå en del att önska. Jag hade hoppats på något större efter allt man hört, men enkelheten har en viss charm det också. Förstår dess status, men inte helt hänförd. (8/15)
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
70 år gammal odödlig klassiker. Det bästa från 40-talet jag sett, en fascinerande film som har det mesta. En bra och väl berättad historia som utspelas under andra världskriget i en snygg och behaglig atmosfär. Att det hela producerats med en ganska så begränsad budget gör det hela ännu mer imponerande. Stämningsfullt pianoklink och sång från Sam (Dooley Wilson), bl.a.”As times goes by” och ” Knock on wood”, mysigt. En mycket bra produktion med stora skådisar, t.ex. Humphrey Bogart och Ingrid Bergman.
Stygga-Vargen (Anmäl)   14/11 2016
Har man inte sett den här filmen så borde man seriöst sätta sig i skamvrån med en dumstrut på huvudet och sitta kvar där i en vecka för det här är en av tidernas absolut bästa filmer, alla kategorier. Filmen är både gripande och spännande och när det gäller skådespeleriet finns det absolut ingenting att klaga på - Humphrey Bogart och Ingrid Bergman visar var skåpet ska stå!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Casablanca