Casanova

Originaltitel: Casanova
Regissör:Lasse Hallström
Utgivningsår:2005

Om Casanova:

Han var världens absolut mest notoriske förförare. En skrävlare, en mästare i förklädnad och slagfärdighet - ingen kvinna kunde motstå Casanovans amorösa charm. Förrän nu. För första gången i sitt liv, så kommer den legendariske Casanovan att möta sin like. Den vackra och förtjusande venetianska skönheteten Francesca, gör det han aldrig trott var möjligt, hon nobbar honom! Genom en serie av smarta förklädnader och beräknande knep lyckas han ta sig allt närmare Francesca. Men han spelar sitt farligaste spel någonsin - ett spel där han inte bara riskerar sitt liv och sitt rykte, utan också sin enda chans till sann kärlek.

Titel: Don Juan DeMarco
Regissör: Jacques Weber
År: 1998
Genre: Komedi, Romantik
Don Juan

Heath Ledger, Lena Olin, Jeremy Irons, Sienna Miller, Oliver Platt, Lauren Cohan, Charlie Cox, Philip Davis, Kristy DiBiccari, Omid Djalili, Natalie Dormer, Stephen Greif, Helen McCrory, Tim McInnerny, Ben Moor

Jeffrey Hatcher, Kimberly Simi, Michael Cristofer

Drama, Komedi, Romantik, Äventyr

Med i listor: Skövde filmfestival 06
Diskussioner om Casanova  (0 diskussioner)
Kommentarer om Casanova (318 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
fridenpaden (Anmäl)   12/7 2017
Första halvtimmen var urlöjlig och fick mig att må illa men när intrigerna ökade blev filmen bättre. Frågan är dock om Hallström sett lite för mycket Poppe eller Stefan och Krister för det här skulle ha passat bättre på en scen i Skåne och tidig svensk 1900-talsmiljö än venetiansk renässans.
Krille80 (Anmäl)   24/11 2014
När film görs med denna lätthet och glädje då är det svårt att stå emot. Denna film har ett underbart flyt i sin dialog och Lasse Hallström dirigerar med den äran. Att den några gånger rör sig i farsliknande situationer är här bara en glädjespridare. Kul var också att se att för första gången på många år gör Jeremy Irons en riktigt bra roll.
spiel mit mir (Anmäl)   28/12 2013
Underhållande och charmig - Hallströms koncept. Ledger är ju dösnygg, som vanligt. Men inget större djup i denna, vilket iofs är lite otypiskt Hallström.
labi (Anmäl)   5/4 2013
Det här är ingen film om Casanova. Det är en hallströmsk romcom i venetiansk 1700-talsmiljö där förföraren Ledger (frid över hans minne) får vara Casanova. Men något biografiskt porträtt av den historiske personen Giacomo Casanova är det inte frågan om. Som lättsam romcom är den värd en trea, för det är riktigt bra skådisar vi snackar om här (framför allt Ledger, Platt, Irons och Dormer). Men jag sätter en tvåa för att Hallström varit ofin nog att göra Casanova så här polerad samt för den USLA sminkningen på Cox som gubbe. Dessutom pratar man inte engelska i Venedig. Bu.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Casanova